artikel

Het rimpeleffect van de winstwaarschuwing

Strategie

Het publiceren van slechte vooruitzichten kan negatief uitstralen naar een hele branche. Bedrijven staan onder toenemende druk om analisten, aandeelhouders en regelgevers inzicht te bieden in hun financiële prestaties en vooruitzichten. Bijvoorbeeld met een vrijwillige winstwaarschuwing, om investeerders te laten weten dat de financiële resultaten achterblijven bij de verwachtingen. De aandeelkoersen gaan dan meestal omlaag.

Het rimpeleffect van de winstwaarschuwing

Zulke winstwaarschuwingen kunnen een negatieve impact hebben op andere bedrijven in dezelfde branche, ook internationaal, blijkt uit onderzoek van Raymond A.K. Coxa, Ajit Dayanandanb, en Han Donker (onder andere Thompson Rivers University, Canada). Investeerders zijn daarna minder happig om in de branche als geheel te investeren. Ze weten welke bedrijven in hetzelfde businesslandschap actief zijn, dat ze vergelijkbare technologie gebruiken, onderworpen zijn aan dezelfde macro-economische condities en dezelfde groeikansen hebben.

’Negatieve abnormale inkomsten’
De onderzoekers analyseerden dit zogeheten ricochet-effect voor 1045 winstwaarschuwingen van 486 Amerikaanse (VS) beursgenoteerde bedrijven, tussen 1995 en 2009. Bij elke waarschuwing selecteerden zij vijf grote bedrijven in dezelfde sector die géén winstwaarschuwing deden uitgaan (in totaal 4431 binnenlandse en 4139 internationale bedrijven). Ongeveer 10% van deze grote binnenlandse concurrenten werd geconfronteerd met negatieve abnormale inkomsten, naast ongeveer 4% van de internationale rivalen. Verder bleek in het algemeen 70% van de binnenlandse bedrijven in dezelfde branches vergelijkbare schommelingen in inkomsten te hebben ervaren. Het ricochet-effect is het sterkt in tijden van economische expansie, omdat investeerders bij zwaar weer toch al slecht nieuws verwachten.

Bron: The International Journal of Accounting

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel