artikel

Management in Singularity en Strategie = Executie op shortlist Managementboek van het Jaar

Strategie

De boeken ‘Strategie = Executie’ van Jacques Pijl en ‘Management in Singularity’ van Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek en Erik Kolthof kunnen ‘Managementboek van het Jaar 2017’ worden. Beide door Vakmedianet uitgegeven boeken staan op de shortlist die vandaag bekend is gemaakt door Managementboek.

Management in Singularity en Strategie = Executie op shortlist Managementboek van het Jaar

Op 18 april wordt de winnaar van de titel ‘Managementboek van het Jaar‘ uitgeroepen tijdens het Managementboekengala in de Prodentfabriek in Amersfoort.

Van longlist naar shortlist
De eerder bekendgemaakte longlist van 32 boeken is nu teruggebracht naar een shortlist van 5 boeken. Daarop staan in willekeurige volgorde:

  • Boonstra – Manfred Bik
  • Management in Singularity – Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek en Erik Kolthof
  • Handboek betekenisvol ondernemen – Kees Klomp, Stefan Wobben, Jesse Kleijer
  • Strategie = Executie – Jacques Pijl
  • Het innovatiedoolhof – Gijs van Wulfen

Vakmedianet is met de volgende twee boeken vertegenwoordigd in de shortlist.

Management in Singularity beschrijft de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die een niet eerder getoonde versnelling vertonen. Deze versnelling is in alle wetenschappen terug te vinden. Drijvers achter het opgevoerde tempo liggen onder meer in de beschikbaarheid van supercomputers (zoals Dr. Watson van IBM), in nieuw beschikbare technologieën zoals nanotechnologie, 3- en 4D-printen, bionica en kunstmatige intelligentie. Ook grootscheepse samenwerkende programma’s van overheden, bedrijven en universiteiten en onderzoeksinstituten (zoals TNO) jagen het tempo van de ontwikkelingen aan. Om ons zelf goed voor te bereiden is een andere manier van denken noodzakelijk: het lineaire denken moet worden ingewisseld voor het exponentiële disruptieve denken. Het beste antwoord op de vraag ‘Wat is jouw plan’ is dan wellicht ‘Er is geen plan, er is enkel aanpassingsvermogen van de organisatie aan welke situatie, goed of slecht, dan ook’. Management in Singularity geeft inzicht in belangrijke trends & ontwikkelingen en geeft handreikingen voor de eerste cruciale stappen die jij en jouw organisatie kunnen zetten als een goede voorbereiding op wat wel ‘het nieuwe normaal’ wordt genoemd.

Strategie = Executie gaat over sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren in een nieuwe tijd. Organisaties zitten in een bankschroef. Aan de ene kant zijn ze al decennialang notoir slecht in strategie-executie. – Uit onderzoek blijkt dat de faalkans altijd boven de 50% ligt. – Aan de andere kant leven ze in een disruptieve tijd. Dus juist dat waar organisaties slecht in zijn, is de belangrijkste sleutel voor succes geworden. Excellente strategie-executie is het laatste competitieve voordeel. Een strategie is net zo briljant als haar executie. Strategie-executie moet zowel exploitatie van het bestaande businessmodel als innovatie mogelijk maken. Het is een evenwichtskunst waarin harde kaders even belangrijk zijn als zacht verandermanagement. En het is net zo relevant voor professionals van gevestigde organisaties als voor ondernemers bij snelgroeiende startups. Dit boek laat zien hoe je excellente strategie-executie uitvoert en daarmee succes boekt waar andere organisaties falen.

 

Meer informatie:

Bron: Managementboek.nl

Door: Eduard van Brakel

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels