artikel

Blije medewerkers door samenwerken aan een goed doel

Strategie

Maatschappelijk betrokken zijn als organisatie verbetert de bedrijfscultuur, creëert blije medewerkers en brengt vruchtbare nieuwe contacten.

Blije medewerkers door samenwerken aan een goed doel

Goede doelen actief steunen en actieve betrokkenheid bij de omgeving kunnen de sfeer en bedrijfscultuur van een organisatie een aanzienlijke ‘boost’ geven. Bovendien bevorder je zo de teamgeest, leren de medewerkers elkaar beter kennen, zitten ze beter in hun vel, verbeteren hun loyaliteit en productiviteit, en ontmoet je nieuwe prospects en leads.

‘Afgezien van dat je iets tastbaars doet voor de samenleving, is het ook gewoon leuk om met je medewerkers af en toe het kantoor achter je te laten en samen iets te ondernemen’, zegt Michael Stevenson, CPA, CFE, CFF, ABV en managing partner van Clarus Partners Accountants op Smart Business (SBNonline.com).

‘De mensen leren elkaar veel beter kennen door als team samen te werken aan heel andere doelen dan in hun dagelijks werk, zoals het knotten van wilgen, om maar iets te noemen. De resulterende “camaraderie” heeft ook een heilzame uitwerking op de performance van de organisatie, is mijn ervaring!’

Mensen die hun collega’s aardig vinden en waarderen, gaan met veel meer plezier naar hun werk en zoeken minder vaak naar een nieuwe uitdaging/manager. Actief betrokken zijn bij (plaatselijke) goede doelen zorgt ook voor free publicity en pr; je kunt er je website interessanter en aantrekkelijker mee maken. Dat geldt zeker voor de aanstormende generatie millennials, die sowieso meer oog hebben voor ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid. In teams met vaak heel andere hiërarchieën dan op het werk kunnen zij leiderschap en competenties tonen en ontwikkelen, op momenten en manieren die normaliter niet vaak voorbijkomen.

De impact van dergelijke vormen van ‘corporate filantropie’ is misschien niet eenvoudig te meten, maar wordt al wel snel gevoeld. Laat de medewerkers zelf suggesties doen voor mogelijke goede doelen en activiteiten, en hoeveel geld en/of tijd daarin geïnvesteerd zou kunnen worden.

Bron: SBN Online/ Management Trends

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels