artikel

De waarde van strategie-updates

Strategie

Er wordt vaak geringschattend gedaan over strategiepresentaties van CEO’s. Terecht?

De waarde van strategie-updates

Niet meer dan goedkope marketingpraatjes. Zo worden strategiepresentaties vaak afgedaan in de pers. Soms is er zelfs een verdenking dat ze manipulatief worden gebruikt, en wel om concurrenten op het verkeerde been te zetten (bijvoorbeeld door nep-initiatieven aan te kondigen). Tegelijkertijd hoort het ontwerpen van een strategie en het communiceren daarvan aan beleggers tot de kerntaken van de CEO. En strategiepresentaties kunnen wel degelijk – letterlijk – waardevol zijn, blijkt uit nieuw onderzoek, zeker bij pas aangestelde CEO’s.

Hoe sneller hoe beter

Onderzoekers van Oxford University en Peking University analyseerden data over strategiepresentaties van nieuw aangestelde CEO’s van NYSE- en Nasdaq-genoteerde ondernemingen tussen 200 en 2010. De conclusie is eenduidig: als nieuwe CEO’s binnen 100 dagen na hun aanstelling een strategie-update hielden, steeg de beurskoers de dag daarna gemiddeld met 5,3%. Voor de gemiddelde onderneming in de steekproef vertegenwoordigde dat een toegevoegde beurswaarde van $450 miljoen. Ergo: beleggers vinden strategie-updates geloofwaardig en relevant voor de financiële toekomst va het bedrijf.

De grootste gemiddelde stijging (12,4% ter waarde van $996 mln.) werd geconstateerd bij nieuw aangestelde CEO’s die van buiten de onderneming én de bedrijfstak afkomstig waren, de minste stijging bij CEO’s die uit de onderneming zelf kwamen. Kennelijk worden strategie-updates van CEO’s waar beleggers het minst van afweten het meest gewaardeerd. Nog een onderzoeksconclusie: hoe sneller na de aanstelling de presentatie wordt gegeven, hoe groter het effect.

Bron: Strategic Management Journal

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels