artikel

Populisme: wat moeten bedrijven ermee?

Strategie

Trump kan in 140 tekens miljarden aan marktwaarde wegtwitteren. Hoe ga je als bedrijf met de bloedlinke nieuwe populistische orde om?

Populisme: wat moeten bedrijven ermee?

Na een lange periode van tomeloze globalisering is de machtsbalans nu fundamenteel omgeslagen naar de publieke sector. Het begon al vóór de Brexit en Trump. Obama gaf Amerikaanse banken in zes jaar tijd al boetes van samen 160 miljard dollar.

Hoe kwam het zover?

Technologie, internet, automatisering: het heeft de mondiale economie veranderd. Denk outsourcing, stagnerende lonen, grotere inkomensongelijkheid, de laagste arbeidsparticipatie in 30 jaar in de VS. Terwijl grote delen van de bevolking zich zorgen maken over hun nabije toekomst, kijken multinationals naar verre horizons met – nog steeds – optimistisch geloof in de helende werking van de vrije markt. Dit langetermijnoptimisme kan gemakkelijk worden aangezien voor onverschilligheid voor de kommer en kwel in het hier en nu. Een voedingsbodem voor populisme, dat zich richt tegen ‘internationale elites’ en – zoals altijd en eeuwig –  ‘buitenlanders’.

Wat nu?

Trump zal zijn protectionistische campagneretoriek loslaten op de private sector, op een manier die doet denken aan gecentraliseerde economieën als China. Hoe gaan ze er daar mee om? In China spelen middenmanagers een centrale rol bij het opbouwen van emotioneel kapitaal. Dat wil zeggen: de goodwill bij interne en externe belanghebbenden die hun bedrijf nodig heeft om commerciële belangen na te jagen. Middenmanagers staan dicht genoeg bij de mensen op de werkvloer om hun behoeften en gevoelens te begrijpen. Zij zoeken bij conflicterende private en publieke belangen een gezamenlijke oplossing En: zij onderhouden persoonlijke relaties met lokale partijbonzen. Wellicht kunnen ook onze middenmanagers, de mensen die met beide voeten in de Hollandse klei staan – type Michael Moore, die al vroeg Trumps winst voorspelde door met de gewone man te praten – helpen met de wederopbouw van emotioneel kapitaal bij sceptische PVV-stemmers?

Bron: Insead Knowledge

Door:  Yvonne Halink – redacteur Management Executive

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels