artikel

Tips om strategisch kosten te besparen

Strategie

De meeste kostenbesparingsinitiatieven leiden niet echt ergens toe. Dat komt doordat ze niet strategisch gericht zijn.

Tips om strategisch kosten te besparen

Veel bedrijven lijden aan ‘kostenbeheersingsmoeheid’, zeggen Paul Leinwand en Vinay Couto van PwC. De belangrijkste reden is dat ze hun bezuinigingen niet aan hun strategie koppelen en botweg  de kaasschaaf hanteren – wat geen duurzame besparingen oplevert. Waarna het circus weer opnieuw begint. Bovendien komen ze meestal pas in actie als er een probleem is, en ze geen tijd meer hebben om te doen wat op de langere termijn het beste is. De bedrijven die het erg goed doen op dit punt zien kostenbeheersing juist als een manier om hun strategie te ondersteunen: kosten zien zij als een waardevolle investering die hun groei voedt.

De basics van kostenbesparing

Hoe kom je tot een meer strategische, duurzame manier van bezuinigen op je kosten? Er zijn vijf grote verschuivingen in de mindset van managers voor nodig:

  • Zie elke mogelijkheid om kosten te bezuinigen als een mogelijkheid om investeringen te richten op versterking van je waardepropositie.
  • Ga kosten zien in termen van capaciteiten. Je investeringen zitten waarschijnlijk verstopt in een scala van functionele budgetten. Ontrafel deze budgetten en kijk wat de strategische implicaties van je bestaande bestedingspatronen zijn. Lastige klus, en het zal hier en daar zeker voor opschudding zorgen. Maar het kan leiden tot een zinvolle discussie over wat er nodig is om te winnen in de markt.
  • Zet alle uitgaven met betrekking tot de activiteiten van het bedrijf op een rijtje, parkeer ze op een figuurlijke parkeerplaats en beslis dan voor elke uitgave of die wordt toegelaten. Dat wil zeggen: bijdraagt aan onderscheidende capaciteiten. Deze aanpak heet zero basing.
  • Maak je kostenbeheersingsplan duurzaam door een financieel systeem te bouwen waarin verschil wordt gemaakt tussen goede kosten (ondersteunen van je onderscheidende capaciteiten) en slechte kosten (die kunnen worden geschrapt).
  • Wees proactief: repareer het dak als de zon schijnt. Zodra je in de problemen zit, heb je niet meer de tijd en luxe om het juiste soort beslissingen te nemen.

Bron: Harvard Business Review

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels