artikel

Strategie-uitvoering: vijf mythen

Strategie

Je kunt nog zo’n goede strategie bedenken, als de uitvoering te wensen overlaat, heb je er nog niks aan. Hieronder lees je vijf mythen over de uitvoering en implementatie van de strategie.

Strategie-uitvoering: vijf mythen
Mythe 3: Strategie uitvoering is one size fits all

 

  • Alles draait om alignment tussen activiteiten en doelstellingen van hoog tot laag in de organisatie. De realiteit is dat dit in de meeste organisaties wel goed zit. In complexe organisaties is niet alignment het probleem maar gebrek aan coördinatie tussen de uiteenlopende functies, afdelingen en businessunits.
  • Strategie-uitvoering is niet meer dan implementatie van een plan. Dus leggen veel organisaties in een gedetailleerd script vast wie wat wanneer moet doen. Werkt niet: in de echte wereld veranderen dingen constant. Strategie-uitvoering vereist continue aanpassing aan lokale (markt)omstandigheden.
  • Strategie-uitvoering is one size fits all. In werkelijkheid moet elk bedrijf een eigen balans vinden in de mix van alignment (activiteiten, resources en strategie), coördinatie (tussen functies en units) en aanpassing (aan lokale omstandigheden en veranderingen).
  • Strategie en uitvoering zijn twee verschillende dingen. Nee: strategie is niet te scheiden van uitvoering. De strategieformulering is grotendeels bepalend voor de uitvoering. Een fantastische strategie die slecht wordt uitgevoerd, is gewoon geen fantastische strategie.
  • Voor de uitvoering is hulp van het topteam nodig. Realiteit: laat maar geen senior managers afdalen naar uitvoeringsniveau om daar te helpen. De echte uitvoeringshelden zijn de leidinggevenden op uitvoeringsniveau, die het dichtst bij de markt en de klanten staan.

Boekentip: Strategie = executie van Jaques Pijl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels