artikel

Waarom je bedrijf nooit creatief zal worden

Strategie

Natuurlijk wil je de next Apple of Google zijn. Dit is waarom het je niet gaat lukken.

Waarom je bedrijf nooit creatief zal worden

CEO’s zeggen keer op keer creativiteit het allerbelangrijkst te vinden voor hun organisatie. Snel en anders denken, uitvinden en ontwrichten, creatief zijn bij alles wat je doet: daar is meer voor nodig dan brainstormen in een hip interieur. Je moet een creatief hart krijgen. Als dit driestappenplan niet jouw ding is, accepteer dan dat je het niet in je hebt.

Hou op met strategie uitwerken en kom met een idee

Strategieverfijning is de comfortabele deken waaronder elke niet-ambitieuze manager zich verschuilt. In het hart van creatieve bedrijven staat iets veel krachtigers: een idee. In een paar woorden. Ze gaan veel verder dan beschrijven wat hun bedrijf doet. Ze beschrijven wat het bedrijf betekent.

Laat investeringen in creativiteit voorgaan op je andere budgetten

Idee? Dan is de eerste horde: geen budget. Zorg dat je het krijgt! Je IT-infrastructuurplannen, nieuwe bedrijfsauto’s, je reisbudget, cliënt-entertainmentkosten: het is allemaal minder belangrijk dan creativiteit. Zeg adieu tegen je managementconsultant en schakel een creatieve consultancy in (waardecreatie). Verhuis creativiteit van sluitpost op je budgetlijst naar de eerste plaats.

Daag alles en iedereen uit en neem zelf de handschoen op

Het is geen toeval dat ’s wereld creatiefste bedrijven gerund worden door hun oprichters. Kijk af wat zulke visionaire fanaten doen: ze nemen flinke risico’s, kunnen omgaan met incidentele missers, leggen de lat idioot hoog, rollen hun visie uit en eisen dat iedereen zich eraan onderwerpt.

Bron: Management Today, 17-3-2017

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels