artikel

Het struisvogel-effect door het mijden van informatie

Strategie

Mensen vermijden informatie die ze zou kunnen helpen om betere beslissingen te nemen als ze denken dat die info niet in hun straatje past of pijnlijk is. En dat veroorzaakt een struisvogel-effect.

Het struisvogel-effect door het mijden van informatie
Neem je goede besluiten, of heb je last van het struisvogel-effect?

Met informatie kun je alle kanten op – desgewenst ook alleen je eigen kant. Kijk naar de informatiecrisis in Trump’s VS, naar hoe we worstelen om feiten te onderscheiden van fakenieuws, gehackte mails en samenzweringstheorieën. Feit is dat de moderne mens zo zijn strategieën heeft om zijn eigen versie van de waarheid te ondersteunen. In multidisciplinair onderzoek (psychologie, economie, sociologie) aan de Carnegie Mellon University (Pennsylvania) zijn een paar van die strategieën in kaart gebracht.

Informatievermijdingsstrategieën

Eén strategie om in je bubbel te blijven, is ‘tegenstrijdige’ informatie niet tot je te nemen. Of: om alleen te letten op informatie die bevestigt wat je al dacht, info waardoor je je goed voelt over jezelf. En als je confronterende info echt niet uit de weg kunt gaan: kiezen hoe je die interpreteert. Bijvoorbeeld vanuit jouw voorkeur of bias twijfelachtige bewijsvoering verheffen tot waarheid, en krachtige wetenschappelijke onderbouwing die tegen je opvattingen indruist neersabelen.

Besluiten wikken en wegen

Los van suboptimale besluitvorming kan dit struisvogelgedrag in de echte wereld nog meer nare consequenties hebben. Bijvoorbeeld dat je een gevaarlijke ziekte niet snel genoeg ontdekt en behandelt. Maar een keerzijde is er ook. Als je bijvoorbeeld geen gezondheidschecks doet, kun je volop van je leven genieten tot de ziekte manifest is. Vanuit een hysterisch beeld van je capaciteiten krijg je soms toch heel waardevolle dingen van de grond. En niet continu de beurskoersen volgen, behoedt je voor een paniekaanval. Belangrijk is vooral dat (overheids)organisaties zich van het struisvogel-effect bewust moeten zijn bij hun communicatie-inspanningen.

Bron: Journal of Economic Literature

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels