artikel

Hoe durfkapitalisten een pitch écht beoordelen

Strategie

Wil je kapitaal naar binnen halen voor je bedrijf? Let dan op, want het beoordelen van een pitch door durfkapitalisten gaat anders dan je zou denken.

Hoe durfkapitalisten een pitch écht beoordelen
Houding en mindset belangrijk voor durfkapitalisten

Lakshmi Balachandra werkte een paar jaar voor durfkapitalisten. Zij merkte dat investeerders die razend enthousiast waren over een papieren voorstel vaak afhaakten bij de pitch. Dat inspireerde haar tot het filmen, bestuderen en analyseren van honderden pitches, gehouden ten overstaan van durfkapitalisten en angel investors. Haar conclusies.

Kalm en cool

  • Passie wordt overschat. Het is een mythe dat investeerders je willen zien ontploffen van enthousiasme. Integendeel: ze gaan voor een beheerste en rustige uitstraling, die ze associëren met leiderschapsvermogen.
  • Karakter gaat voor competentie. Ontbrekende technische of financiële vaardigheden kun je aanleren, karakter en betrouwbaarheid zijn minder makkelijk te modelleren. Investeerders zoeken aanwijzingen dat hun partners eerlijk en recht door zee zijn, zodat ze geen onnodig risico lopen.
  • Je moet te coachen zijn. Investeerders hebben ook een ego. Ze zoeken protegés die vatbaar zijn voor feedback, zodat ze met hun kennis waarde kunnen toevoegen.
  • Gender-bias is een feit. 94% van de durfkapitalisten is man. Investeerders geven de voorkeur aan als mannelijk te boek staand gedrag (krachtig, dominant, agressief, assertief) boven wat zij als ‘vrouwelijk’ zien (warm, gevoelig, expressief, emotioneel). Balachandra zegt: don’t pitch like a girl.

Houding en mindset belangrijk

Zie je pitch niet zozeer als een formele presentatie maar meer als geïmproviseerd gesprek, waarin je houding en mindset belangrijker zijn dan de uitgangspunten van bedrijfsvoering. Luister goed naar de vragen en antwoord bedachtzaam. Weet je iets niet, bied dan aan om het uit te zoeken (of vraag een investeerder naar zijn mening). Reageer niet defensief op kritische vragen. Hou het hoofd koel.

Bron: Entrepreneurship Theory and Practice

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels