artikel

Marketing 2.0: een essentiële update

Strategie

Je kent ze nog wel, de heilige vier P’s van marketing: product, prijs, promotie, plaats. Met als merkwaardige omissie de klant, die blijkbaar niet in het rijtje thuishoorde (mogelijk doordat hij niet met de letter P begint). Terwijl iedere marketeer vandaag de dag weet: om geld te verdienen, heb je een rond de klant gecentreerd marketingplan nodig. Dat plan moet antwoord geven op de volgende vier vragen.

Marketing 2.0: een essentiële update
Marketing begint bij de klant (en dat staat niet in de fameuze P’s)

Tegen wie praat je?

Je klanten zijn je bestaansrecht. Leer ze kennen, met hun behoeften en wat ze bezighoudt. Hoe nemen ze informatie tot zich? Waar zoeken ze naar oplossingen? Waar kopen ze? Check het bijvoorbeeld via de feedback die je salesmensen krijgen, via enquêtes, verkoopdata, Google naar hun bedrijven, bekijk hun bedrijfspagina’s op Facebook (vertelt je veel over wat belangrijk voor ze is), kijk wie actief zijn op jouw sociale media.

Wat zeg je?

Er zijn startups voor bijna alles. Honderden bedrijven die hetzelfde bieden. Hoe maak je het verschil? Doe concurrentieanalyse om te inventariseren op welke punten je eruit kunt springen tegenover de concurrentie, en baseer daarop je boodschap (en product). Met de huidige marketing maak je jezelf anders dan anderen – op een duurzame manier.

Waar zeg je het?

Als je je klantgerichte marktpositie en boodschap hebt gedocumenteerd, ben je klaar om je kanalen te kiezen en daar je middelen op af te stemmen. Je kunt sociale media inzetten, digitale advertising (of print), mail of lokale events. Je kent je klanten goed dankzij je eerdere onderzoek. Focus op de kanalen die ze gebruiken. Breng in kaart wie bij jullie intern de kanalen, taken en programma’s gaan managen.

Hoe weet je dat je marketing werkt?

Bepaal je targets, track je resultaten, en optimaliseer op basis daarvan je marketingplan. Je kunt bijvoorbeeld verschillende versies van je werk A/B-testen en daarbij de data tracken op deze punten:

  • percentages voor (door)klikken en conversie
  • de duur van het koopproces
  • welke kanalen de hoogste ROI hebben
  • welke soorten content de meeste reacties creëren
  • redenen dat klanten voortijdig afhaken of niet meer terugkomen
  • de algehele inkomsten en winst
  • hoe je bedrijf het doet vergeleken met benchmarks in je branche

Bron: Inc., 30-5-2017
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels