artikel

Big data verzamelen: lessen die bedrijven niet hebben geleerd

Strategie

Hoewel de meeste lessen van online bedrijven en startups heel nuttig zijn, hebben deze bedrijven het niet altijd bij het rechte eind. Soms komen er uit die hoek lessen in wat je niet moet doen. Deze negatieve lessen hoeven niet per se tot hun ondergang te leiden en ze gelden niet voor alle bedrijven. Maar […]

Big data verzamelen: lessen die bedrijven niet hebben geleerd

Hoewel de meeste lessen van online bedrijven en startups heel nuttig zijn, hebben deze bedrijven het niet altijd bij het rechte eind. Soms komen er uit die hoek lessen in wat je niet moet doen. Deze negatieve lessen hoeven niet per se tot hun ondergang te leiden en ze gelden niet voor alle bedrijven. Maar het is waarschijnlijk dat startups minder succesvol zijn dan ze zouden kunnen zijn als ze deze wegen inslaan.

Data niet met klanten delen

Een van de wat meer gevoelige kwesties bij big data is hoeveel inzage klanten hebben in gegevens over hun eigen online activiteiten of in gegevens die daarvan zijn afgeleid. Slimme ondernemingen maken die gegevens beschikbaar voor hun klanten en staan die klanten toe om ze te gebruiken voor constructieve doeleinden. Dat doe je als onderneming bijvoorbeeld om beter inzicht te krijgen in hoe klanten het product of de dienst gebruiken die je als bedrijf aanbiedt.

De meeste online bedrijven zijn er niet op gebrand om je te vertellen welke data ze over je hebben en om ze met je te delen voor jouw eigen doeleinden. Facebook en Google hebben al vaak conflicten gehad met klanten, de pers en overheidspartijen over gebrek aan transparantie met betrekking tot klantinformatie. Google zal je wel wat informatie geven over je eigen zoekgeschiedenis en je gebruik van zijn andere producten (in Google Dashboard) en het levert rapporten over de gebruikersinformatie die het aan overheden verstrekt. Maar er is nog van alles dat klanten niet weten.

Vooruitstrevende bedrijven

Grote bedrijven zijn op dit gebied het meest vooruitstrevend geweest, al staat alles voor ongeveer iedereen nog in de kinderschoenen. San Diego Gas & Electric bijvoorbeeld verstrekt via zijn Green Button-programma elektriciteitgebruiksgegevens tot dertien maanden terug aan klanten die hun eigen consumptie willen analyseren (en reduceren). De Europese onderneming voor mobiele telefonie Orange heeft een rond de klant gecentreerd dataprivacybeleid en heeft plannen aangekondigd om klanten zelf hun gebruiksdata te laten beheren.

Data verzamelen om het data verzamelen

Sommige startups – en rijke online bedrijven als Amazon en Google – verzamelen data op zich. Ze denken dat ze op termijn wel een manier zullen vinden om die data te gebruiken. Google verzamelt zo ongeveer elk beetje data over zijn klanten en hun gedrag waar het maar de hand op kan leggen, en soms verzamelt Google data als het dat niet zou moeten doen.

Het Google StreetView-project is een opvallend voorbeeld: bij het maken van de foto’s werden ook niet-versleutelde wifidata verzameld zonder dat dit een doel had – ze zouden nog succesvoller zijn geweest als ze van tevoren een doel hadden bedacht om die data te verzamelen.

Andere startups in de big-datasfeer begonnen met een pool van data zonder echt helderheid te hebben over wat ze daarmee gingen doen. Kyruus is een voorbeeld (zie de vorige casestudy), net als Recorded Future (zie de casestudy ‘Big data bij Recorded Future’ in het boek Big data aan het werk). Dit is echter minder een probleem bij startups, omdat die meestal druk ervaren van investeerders om in een vroeg stadium met een businessmodel op de proppen te komen. Beide genoemde bedrijven vonden snel een focus voor hun productaanbod en businessmodellen.

Bron: Big data aan het werk

Door: David Davenport

Het boek: Big data aan het werk

‘Big data’ … je kent de term, maar hoe je ze op relevante wijze inzet binnen een organisatie is een heel ander verhaal. Big data aan het werk geeft jou als manager de informatie die je nodig hebt om big data te laten werken voor jouw business.

 

Reageer op dit artikel