artikel

‘CEO’s bedrijven verantwoordelijk voor het verzamelen van data’

Strategie

Managers realiseren zich niet welke data hun bedrijf allemaal aan het collecteren is. En ze vragen zich ook niet af wie dat besloten heeft en waarom. Online specialist Erik Jan Koedijk vindt dat er te eenzijdig naar Facebook wordt gekeken als het gaat om het inleveren van privacy door het collecteren van data. Dat is nu een hot item omdat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg door de Amerikaanse senaat wordt verhoord over het lekken van data, en programmamaker Arjen Lubach met zijn Bye Bye Facebook oproept tot het opheffen van Facebook-accounts.

‘CEO’s bedrijven verantwoordelijk voor het verzamelen van data’
Erik Jan Koedijk: Het gebruik van een gratis website of tool betekent inleveren van privacy

De grote vraag in het bedrijfsleven is volgens Koedijk of managers zich realiseren welke data hun bedrijf allemaal aan het verzamelen is. ‘En vragen ze zich ook af wie dat besloten heeft en waarom? Zeker met de nieuwe GDPR privacy-wetgeving op komst, is dat zinvol om over na te denken’, vindt de online specialist.

Erik Jan Koedijk vindt dat er te eenzijdig naar Facebook wordt gekeken als het gaat om het inleveren van privacy door het verzamelen van data. De vraag is ook: wie geeft opdracht aan Facebook tot het verzamelen van die data.

‘Gratis betekent privacy inleveren’

Koedijk: ‘Ik denk dat veel mensen en organisaties niet snappen dat wanneer je een gratis website gebruikt, je een deel van je privacy inlevert. Beseffen ze dat  wanneer ze naar de site van Arjen Lubach zelf (die van de VPRO) gaan, ze door het bezoek aan die website ook op Facebook bestookt worden met advertenties van de VPRO en nog een stap verder, de VPRO ze toevoegt aan een doelgroep die door het programma zelf is gemaakt.’

‘Ik vind het heel erg vreemd dat Lubach zelf, de VPRO dus, zelf op de eigen website programma’s plaatst die precies doen waarvan hij Facebook beschuldigt. De publisher, de VPRO in dit geval, heeft zelf bepaald dat ze jou als bezoeker wil gaan volgen via vele trackingprogramma’s. Dat heeft Facebook niet bepaald, maar team Lubach zelf heeft Facebook die opdracht gegeven.’ Hetzelfde gaat volgens Koedijk ook op voor andere nieuwsplatformen: ‘Neem Volkskrant: ze publiceren berichten over Facebook. Lees je die, dan stuurt de Volkskrant maar liefst 21 programmaatjes op je af die in opdracht van de Volkskrant data over jou gaan verzamelen. De vraag is: weet de journalist en hoofdredacteur dat en in welke mate dit gebeurt. Weet de directeur het? Snapt men wat hier gebeurt?’

‘Verwijderen Facebook-acount geen oplossing’

Het verwijderen van een Facebookaccount is dan ook niet de oplossing vindt Koedijk. Wanneer je echt bezorgd bent over je data, installeer dan een VPN (Een Virtual Private Network) op je laptop en smartphone en blokkeer alle website trackers. Laat vervolgens je data op Facebook staan en verander je geboortedatum, verwijder een paar hobby’s en voeg er een paar toe, verander plaatsen waar je hebt gewoond. Want bedrijven hebben niets aan vervuilde data. En daarbij: als je van Facebook afgaat, los je het probleem niet op. Want Google, LinkedIn, Amazon hebben nog veel meer data van je. Die weten nog veel meer van je. Koop dus apps of tools zoals de VPN-apps die dataverzameling kunnen stoppen en jouw online identiteit beter beschermen.’

Maar ook bedrijven moeten actie ondernemen vindt Koedijk: ‘Het is zo dat bij veel bedrijven er geen budget is voor marketeers om tools of programma’s te mogen aanschaffen, dus gaan ze op zoek naar ’gratis’ alternatieven. Maar die gratis alternatieven verzamelen data en verkopen dat. Het wordt tijd dat dat stopt. Want niemand binnen het bedrijf weet wat die bedrijven van die gratis tools met de data doen. De CEO moet dus bewust zijn handtekening zetten voor de data die zijn bedrijf met tools verzamelt en wat daar mee gebeurt, want de CEO is er uiteindelijk verantwoordelijk voor.’

Door: Eduard van Brakel

 

Reageer op dit artikel