artikel

Wie is verantwoordelijk voor merknaambescherming?

Strategie

Als je een enquête binnen een organisatie houdt over wie de verantwoordelijke moet zijn van merknaambescherming, dan krijg je waarschijnlijk het antwoord dat het thuishoort bij marketingcommunicatie, IT of de juridische afdeling. Best logisch, want deze afdelingen zijn direct betrokken bij de promotie van merkcommunicatie en het ontwikkelen van een sterke reputatie. Maar waar hoort het beheer en onderhoud nou écht thuis?

Wie is verantwoordelijk voor merknaambescherming?

Bestuur

Misschien had je er nog niet aan gedacht, maar eigenlijk draagt iedereen verantwoordelijkheid voor de merknaambescherming: van medewerker klantcontact tot bestuurslid. Het aantal online kanalen dat een organisatie gebruikt is in de loop der jaren flink gestegen. Daarmee hebben fraudeurs meer ingangen gekregen om misbruik te maken van de merknaam. Het creëren van een merkbeschermingsstrategie is daardoor nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Daar kan iedere medewerker een steentje aan bijdragen. Als iedereen binnen een organisatie dit erkent en zich wil inzetten, dan kan dit positieve resultaten opleveren.

Geen prioriteit

De positieve resultaten noem ik natuurlijk niet voor niets. Als je geen prioriteit stelt aan merknaambescherming, dan is de schade gigantisch. Denk bijvoorbeeld aan een organisatie die het belang van een merkbeschermingsstrategie niet inziet en een fraudeur op Twitter verkoopt namaakproducten onder de naam en het logo van de onbewuste organisatie. Het kan lang duren voordat de organisatie het doorheeft en daarmee heeft de fraudeur alle tijd om de buit binnen te halen. Wie behoedt de consumenten ervan om deze spullen te kopen? Waar ligt deze verantwoordelijkheid? Als een organisatie het belang van dit probleem niet van inziet, dan kan het nadelige gevolgen hebben. Denk hierbij aan reputatieschade en financieel verlies voor de organisatie, maar ook het verlies voor de argeloze klant. Natuurlijk ligt er een verantwoordelijkheid bij de klant om waakzaam te zijn bij online aankopen. Maar als iemand eenmaal is gedupeerd, dan zal dit ten koste gaan van het merk. Vrienden en familie van diegene zullen op verjaardagen horen dat het merk niet te vertrouwen is. En die vrienden en familie zullen het weer doorgeven aan hun familie enzovoort. Enfin, de schade is dus gigantisch.

Verantwoordelijkheid van iedereen

Kortom: online merkbescherming vereist aandacht van zelfs de meest senior functies binnen een bedrijf. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van iedereen, inclusief de bestuursleden, om ervoor te zorgen dat de merkbeschermingsstrategie door alle bedrijfsonderdelen wordt gehanteerd. Het mag niet zo zijn dat de juridische afdeling een fraudeur anders benaderd dan de afdeling merkcommunicatie. De gevolgen van namaakproducten en misbruik van het merk zijn daarvoor eenvoudigweg te groot. Iedereen binnen een organisatie heeft een plicht om bij te dragen aan de strategie, echt iedereen.

Door Kevin Day, Regional Manager Nordics bij MarkMonitor.

Reageer op dit artikel