artikel

Wat is de value chain of waardeketen van Porter?

Strategie

De Value Chain (of waardeketen) van Porter is een model dat je kan helpen bij het uitwerken van de kernactiviteiten van je organisatie.

Wat is de value chain of waardeketen van Porter?

De Value Chain van Porter is een model dat als doel heeft om alle activiteiten van de organisatie in kaart te brengen om van daaruit te kijken waar waarde kan worden toegevoegd en concurrentievoordeel kan worden gecreëerd. De Value Chain omschrijft alle activiteiten die nodig zijn om een product van ontwikkeling, ontwerp, grondstoffen, productie, marketing en distributie uiteindelijk bij de klant te krijgen. Porter maakt onderscheid tussen primaire en secundaire activiteiten.

Primaire en secundaire keten van de value chain

De primaire keten heeft betrekking op ingaande materialen via productie, tot en met levering bij de klant, marketing en verkoop en service; ook wel lijnfuncties genoemd. De secundaire keten heeft betrekking op ondersteunende activiteiten zoals planning, management; ook wel staffuncties genoemd. Volgens Porter gaat het erom dat je inzicht krijgt in de
belangrijkste onderscheidende onderdelen in de keten, en de kosten en prestaties van elke waardegenererende activiteit. Naarmate je beter presteert op onderdelen en in de verbinding tussen de onderdelen, kun je een concurrentievoordeel opbouwen.

De Valuechain of waardeketen

De value chain of waardeketen

Hoe je de markt wilt benaderen (je strategische keuze), bepaalt ook de wijze waarop je je waardeketen opbouwt. Waardegestuurde organisaties streven vaak naar een kwalitatief hoogwaardig product of ervaring en gepersonaliseerde service. Kostengestuurde organisaties streven ernaar om de kosten zo laag mogelijk te houden. Je kunt je voorstellen dat als je bijvoorbeeld de goedkoopste wilt zijn, dat dit betekent dat je waardepropositie vaak niet al te ingewikkeld is en je je kernactiviteiten tegen zo laag mogelijke kosten en zo efficiënt mogelijk moet inrichten. Als je een kwalitatief hoogwaardig product op de markt wilt brengen, vraagt dit weer meer van bijvoorbeeld technologieontwikkeling en marketing.

Bron: van idee naar start-up

Door: Sabine Kerkmeijer-Van der Peijl en Natalie van Zeeland

Het boek: Van idee naar start-up

Van idee naar start-up is bedoeld voor innovatieve, startende (student)ondernemers. Het stappenplan is echter geschikt voor iedereen die met een idee rondloopt en dat wil realiseren. Ook bestaande bedrijven die willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe, aantrekkelijke markten kunnen het gebruiken.

Reageer op dit artikel