artikel

De sleutel tot verbinden: vertel een verhaal

Strategie

Als netwerken voor jouw gevoel inhoudt dat je zo veel mogelijk mensen een visitekaartje in de handen duwt, waarbij je kunstmatig glimlacht en een voorgekauwd riedeltje uitspuugt, snap ik waarom dit weerstand oproept. In dat geval heb je er misschien net als ik meer aan om het woord ‘netwerken’ te vervangen door het woord ‘verbinden’. Het heeft een positievere connotatie en ontslaat je van de plicht om zo veel mogelijk mensen te spreken. Het bevrijdt je ook van de noodzaak om naar tenenkrommende, strak georganiseerde netwerkevents te gaan, want het mooie eraan is dat je dit overal kunt doen.

De sleutel tot verbinden: vertel een verhaal

Verbinden betekent namelijk niets meer of minder dan ‘verhalen uitwisselen van mens tot mens’. Als verhaalcoach weet ik als geen ander hoe de verbinding tot stand komt dankzij verhalen. Mensen zoeken onbewust in verhalen naar vier dingen.

  1. Herkenningspunten: hij of zij vertelt iets wat ik ook heb meegemaakt of we delen dezelfde passies.
  2. Waarden: hij of zij vindt qua werk of levenshouding (deels) dezelfde dingen belangrijk als ik.
  3. Lessen: hij of zij vertelt iets waar ik van kan leren, waardoor ik wil blijven luisteren.
  4. Gevoel: hij of zij raakt me of vermaakt me.

Het is een voordeel om een (groot) netwerk te hebben als zelfstandig ondernemer. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Sterker nog, als je je netwerk goed weet in te zetten, kan het je daadwerkelijk verder brengen. De gunfactor krijg je echter door bewust te verbinden en dat heeft te maken met de diepgang opzoeken door je open te stellen voor je gesprekspartner en nieuwsgierig te zijn naar wat die beweegt. Zo bezien gaat het niet om de beste pitch, maar om de beste klik. Mensen die erg goed zijn in netwerken, zijn waarschijnlijk erg goed in zich openstellen voor anderen en in het verbinden met anderen op basis van de eerdergenoemde vier punten.

De verbinding zoeken door middel van verhalen, heeft de mens van oudsher helpen overleven. Tijdens de trainingen storytelling die ik
aan bedrijven geef, noem ik dat de primaire functie van verhalen: ze worden ingezet om onszelf te verenigen in waarden en doelen. In
een groep sta je sterker dan alleen. Onderdeel van een groep zijn, is bevorderend voor onze overlevingskansen en samenwerken is bevorderend voor ons welzijn en veiligheid. Als groep kunnen we bruggen slaan en huizen bouwen, wetten doorvoeren en gezamenlijke vijanden bestrijden.

Je niet verbinden of niet kunnen verbinden, levert dan ook een diep gevoel van ongemak op. Je bent geen lid van de groep, geniet niet
over dezelfde voordelen en bent bovendien kwetsbaar: iedereen kan je aanvallen. In de oertijd leidde verstoten zijn van de groep onherroepelijk tot de dood. Misschien dat we ons daarom zo kwetsbaar voelen als we (ogenschijnlijk) geen onderdeel zijn van de groep.

Bron: Zelfstandige mét plezier

Door: Alexandra Smith

Zelfstandige met plezier

Zelfstandige met plezier

Het boek: Zelfstandige mét plezier

Hoe zou je leven als ondernemer eruitzien als je elke dag precies weet waar je mee bezig bent en waarom je hier gelukkig van wordt? Ooit was ze de koningin van de tegenslagen. Totdat ze in 2013 het roer definitief omgooide. In dit boek vertelt ondernemers- en verhaalcoach Alexandra Smith hoe je tegenslagen omarmt, dagelijks gemotiveerd blijft, discipline ontwikkelt én al je doelen haalt.

Reageer op dit artikel