artikel

Interne social media en emotioneel kapitaal

Tools

Een organisatie die social media wil gebruiken voor haar interne communicatie, zal over voldoende emotioneel kapitaal moeten beschikken.

Interne social media en emotioneel kapitaal

Slechts 30% van de grotere ondernemingen maakt met succes gebruik van social media voor hun interne communicatie, blijkt uit onderzoek van Quy Huy en Andrew Shipilov (Insead). Zo'n 50% is er überhaupt nog niet aan begonnen. Volgens de onderzoekers kan intern gebruik van social media alleen effectief zijn als de organisatie over voldoende ‘emotioneel kapitaal' beschikt. Emotioneel kapitaal – de verzamelde gevoelens van goodwill van de werknemers tegenover de organisatie en hoe zij opereert – heeft vier pijlers:

1. authenticiteit van de organisatie en de leiders van social-mediacommunity's;
2. trots op de (eigen) geleverde prestaties;
3. binding aan de organisatie;
4. fun (mensen moeten ook gewoon lol hebben).

De centrale boodschap van de onderzoekers: ontwikkel eerst het emotioneel kapitaal van de organisatie, mede met behulp van (eenvoudigere) social-media-instrumenten, voordat je een groot intern social-networkinginitiatief uitrolt.

Roadmap voor intern gebruik van social media
1.
Identificeer leiders die authentiek zijn en die vertrouwen genieten bij werknemers.
2. Help deze mensen om social-mediavaardigheden te ontwikkelen.
3. Vraag ze om social-mediacommunity's te bouwen die de nadruk leggen op authenticiteit, trots, binding en fun. Kortom: community's die emotioneel kapitaal ontwikkelen.
4. Maak sequentieel gebruik van social media: begin met wiki's en podcasts, en rol social networking pas uit als er voldoende emotioneel kapitaal is opgebouwd.
5. Verwacht pas instrumentele voordelen (zoals verbeterde informatie-uitwisseling, meer motivatie, een beter moreel en minder verloop) als in deze community's een sterk emotioneel kapitaal is opgebouwd.

Bron: Quy Huy & Andrew Shipilov in: MIT Sloan Management Review, najaar 2012.

Tip
iPOWER: In één dag daverende i-generatie workshops.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels