artikel

Goud verdienen aan onze Big Data

Tools

Als je een account van Hotmail hebt en geen extra gegevens wilt afstaan, kun je je account niet meer gebruiken.

De door mij in mijn boek Efficiënt werken met gratis webtools beschreven webtools Joinme en Scratch zijn nu als app verkrijgbaar.
Goede webtools worden snel herkend door Samsung en Apple. Goede webtools zijn een verrijking en maken het (kantoor-)werk gemakkelijker. 
Het leven wordt er in de toekomst niet alleen maar gemakkelijker op. De dwang vanuit providers en computerfabrikanten neemt ook toe. Als je, zoals ik, een e-mailaccount hebt van Hotmail en geen extra gegevens wilt afstaan (o.a. tel.nr.) kun je je account niet meer gebruiken. Ook Google (gmail) wil van tijd tot tijd zeuren om meer persoonlijke gegevens. Dropbox en andere toepassingen zijn devicegebonden. Het wordt moeilijker gemaakt om op je smartphone en tablet geïnstalleerde apps van Facebook, Twitter, andere sociale media af te melden. Het wordt daarentegen heel gemakkelijk gemaakt om alles op de achtergrond aan te laten staan.
Steeds meer leuke socialemedia-apps vragen en geven veel informatie over je weg, waarvan locatiegegevens nog het onschuldigste zijn. Zoekgeschiedenis wissen is ook niet echt gemakkelijk. Cookies accepteren doe je haast automatisch, maar op één willekeurige website van bijvoorbeeld een digitale krant, kom je in aanraking met drie verschillende cookies die je surfgedrag bijhouden.

De providers kunnen namelijk goud verdienen aan onze ‘Big Data’. Big Data in dienst van slimme marketeers kunnen uitwijzen wat voor persoonlijkheid jou kenmerkt, welke onhebbelijkheden je met je meedraagt, wat je koopgedrag nu en in de toekomst zult vertonen, welke ziekten je onder de leden hebt, enzovoort. Aan de hand van onze updates (tekst en foto’s, hashtags) op Twitter, Facebook, What’s App, Instagram kan er veel worden vastgesteld. En wereldwijd kunnen met behulp van #bigdata heel veel maatschappelijke voorspellingen worden gedaan voor komende trends in het nieuwe jaar.
Voor meer informatie: kijk maar eens naar de oude uitzendingen van het programma ‘Tegenlicht’ over de impact van Big Data en de informatie die het marketeers verschaft.

Carolien Kok is docent Informatiekunde aan het Kennemer College Beverwijk en mediacoach. Ze publiceerde het boek ‘Efficiënt werken met gratis webtools’Meer informatie over haar: ga naar haar site.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels