Tegenwoordig worden er andere eisen gesteld aan topmanagementfuncties dan vroeger. Door globalisering, automatisering en toenemende concurrentie zijn organisaties flexibeler en complexer geworden wat ander leiderschap vereist. Wat zijn de belangrijkste criteria waaraan topmanagers moeten voldoen?
- Ervaring die aansluit bij actueel behoefte van de onderneming
- Minder nadruk op boekhoudkundige vaardigheden, meer op strategisch denkniveau
- Verband kunnen leggen tussen accounting, strategie en nieuwe business modellen
- Inzicht in risico en verband met prestatievermogen
- Externe gerichtheid met name naar aandeelhouders
- Internationale in plaats van nationale financieringsbenadering
- Zakelijk inzicht
- Kan goed omgaan met de board (directie en commissarissen)
- Ervaring in leidinggeven aan interne afdeling juridische zaken
- Kan onderhandelen met regelgevers en toezichthouders
- Beschikt over sterk extern netwerk
- Oog voor kosteneffectieve uitbesteding
- Kennis van nieuwe milieuwetgeving
- Verstand van de gehele keten
- Scherp kostenbewustzijn voor interne oplossingen of uitbesteden
- Verstand van technologie, verbetert met CIO interactie met klanten en leveranciers
- Leidinggevende ervaring op business unit-niveau; winstverantwoordelijk leiderschap
- Kan samenwerken met alle business units, ook mondiaal en met ondersteunende organisaties
- Commercieel ingesteld, weet zich te verkopen aan de rest van de organisatie
- Kan beloning en prestaties inbouwen in bestuurlijke structuren
- Verstand van technologie
- Inzicht in cultuurverschillen en verandermanagement
- Geloofwaardig intern adiviseur voor CEO en bestuur, managet opvolging topfuncties
- Sterke communicatieve vaardigheden, invoelingsvermogen
- Vermogen vertrouwen op te bouwen zowel intern als extern
- Commercieel inzicht, strategisch denken
- Maatschappelijk verantwoord ondernemer
- Teamspeler, multitasker, stressbestendig, gezag in plaats van hiërarchie