artikel

Masterclass: Zo gebruik je feedback

Verandermanagement

Feedback is als het goed is constructief bedoeld. Bouw dus aan jezelf als je commentaar krijgt op je functioneren.

Masterclass: Zo gebruik je feedback

Het Britse HR-bureau The Mind Gym vertelt hoe je het aanpakt:

Vraag om verheldering
Hoe vollediger en specifieker de feedback, hoe meer je eraan hebt. Denk je dat je manager iets achterhoudt? Laat dan merken dat je jezelf graag wilt verbeteren. Ben je het ergens niet mee eens of begrijp je iets niet? Graaf dan dieper aan de hand van vragen. Vat het besprokene samen om te checken of jullie op dezelfde lijn zitten.

Vraag het anderen
Je manager is niet de enige die met je samenwerkt. Vraag ook klanten en collega's om informele feedback. Tackel dringende en terugkerende issues het eerst.

Pick your battles
Constructieve kritiek mist zelden alle grond maar kan soms wel wat worden overdreven. Richt je op dingen die binnen je invloedssfeer liggen.

Laat ook het goede nieuws tot je doordringen
Absorbeer ook de lovende woorden, niet alleen de kritiek. Voortbouwen op je sterke kanten kan wel eens effectiever zijn dan proberen te veranderen wat niet werkt.

Hak het in stukjes
Splits de meest urgente uitdaging op in werkbare kortetermijndoelen (´ik bel vandaag tien klanten waar we al een tijd niets meer van hebben gehoord'). Leg aan het eind van elke week vast wat je hebt gedaan.

Neem iemand in vertrouwen
Vraag een bondgenoot om je spion te zijn terwijl je feedback aanpakt. Zo'n spion kan checken hoe anderen vinden dat je het doet, ervoor zorgen dat je je op de gewenste manier gedraagt en je van je voetstuk duwen als je te snel tevreden bent met jezelf.

Zorg voor de juiste instelling
Gaat iets goed, zie het dan als iets van jou persoonlijk, als een duurzame en structurele eigenschap van jezelf: ‘ik ben goed aan het worden in het opbouwen van contacten' en niet ‘die klant was aardig'. Gaat iets slecht, zie het dan als tijdelijk en specifiek: ‘dat was een lastige vergadering met een moeilijke klant – en die is nu voorbij'.

Word gezien
Je verandermanagementvaardigheden mogen dan torenhoog zijn, maar heeft ook de feedbackgever dat gezien? Zijn anderen lovend over je, vraag ze dan om het door te vertellen.

Blijf waakzaam
Zijn er weer nieuwe issues boven komen drijven terwijl je bezig was om de feedback weg te werken? Haal een keer diep adem en vraag het aan de mensen om je heen.

Bron: Management Today, 12 september 2012

Boekentip
Een betere balans tussen voelen, denken en doen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels