artikel

8 managementvaardigheden verandergerichtheid

Verandermanagement

De oude manier waarop wij managen, werkt niet meer. Kunnen wij het ons dan veroorloven om te doen alsof dat wel zo is?

8 managementvaardigheden verandergerichtheid

De wereld verandert in rap tempo. De global economy en digitalisering verbinden alles en iedereen en dat creëert een steeds grotere onderlinge afhankelijkheid. We hebben te maken met een steeds sneller veranderende omgeving. Met name de digitale revolutie heeft ons als mens sneller veranderd dan de organisaties waarvoor wij werken en waarvan wij afhankelijk zijn. De oude manier waarop wij managen, werkt niet meer. Kunnen wij het ons dan veroorloven om te doen alsof dat wel zo is? Nee, lineair leidinggeven en een ‘one size fits all'-benadering zijn definitief verleden tijd. Als organisatie – als manager – zul je antwoorden moeten vinden op veranderende situaties en nieuwe onzekerheden om je concurrentiepositie veilig te stellen.

Sociale innovatie belangrijker dan R&D
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat 25% van het innovatiesucces binnen Nederlandse organisaties wordt bepaald door technologische innovaties (R&D, ICT enz.) en 75% door slim managen en innovatief organiseren. Sociale innovatie is dus de belangrijkste succesfactor! Sociale innovatie kunnen we samenvatten als het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), het hanteren van flexibele organisatieprincipes (flexibel organiseren) en het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen (slimmer werken) om het concurrentievermogen en de productiviteit te verhogen. De rol van de manager en een dynamische stijl van managen zijn hierbij cruciaal.

Bron: Helga Jansen en Pieter Schendstok in Management Executive, juli/augustus 2012.
Hieronder kunt u het hele artikel downloaden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels