artikel

Spelen op kantoor

Verandermanagement

De Nederlandse vertaling van het boek Gamestorming is gebaseerd op de gedachte dat ons brein informatie gemakkelijker opneemt als deze gevisualiseerd is. Computergames zijn wat dit betreft een ideaal instrument: ze prikkelen de nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht van de deelnemers. ‘Gamestorming' borduurt voort op dit concept.De auteurs gingen te rade bij 's werelds meest innovatieve professionals […]

Spelen op kantoor

De Nederlandse vertaling van het boek Gamestorming is gebaseerd op de gedachte dat ons brein informatie gemakkelijker opneemt als deze gevisualiseerd is. Computergames zijn wat dit betreft een ideaal instrument: ze prikkelen de nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht van de deelnemers. ‘Gamestorming' borduurt voort op dit concept.
De auteurs gingen te rade bij 's werelds meest innovatieve professionals op het gebied van beelddenken. Het resultaat: ruim 80 games die kunnen helpen bij allerhande vraagstukken op de werkvloer. Zo zijn er spellen die helpen creatiever te denken, beter te communiceren of goed om te gaan met conflicten. Aan het boek is ook een website gekoppeld (www.gogamestorm.com) waarop voortdurend nieuwe games worden toegevoegd. Iedereen met een goed idee kan hieraan bijdragen.

Een voorbeeld

Prioriteren
35 is een spel voor vier tot vijftig deelnemers. Het is bedoeld om snel prioriteiten te stellen als er verschillende ideeën of onderwerpen aan de orde zijn, zonder in eindeloze discussies te verzanden.
Speelduur: 15 tot 45 minuten, afhankelijk van de groepsgrootte en het aantal onderwerpen.

Zo wordt het gespeeld
1. Maak – eventueel aan de hand van een van de andere spellen in het boek – een lijst met ideeën of onderwerpen die gerangschikt moeten worden naar prioriteit.
2. Vraag alle deelnemers om onderwerpen op kaartjes te schrijven en deze, voorzien van een korte toelichting, in het midden van de groep te leggen.
3. Laat de deelnemers een voor een uit de stapel kaartjes hun top-item kiezen. Ga net zo lang door totdat iedereen een onderwerp in handen heeft. Als de groep kleiner is dan het aantal items, laat iedereen er dan meerdere kiezen.
4. ‘Meng' de deelnemers door elkaar en laat hen tweetallen vormen. Elk tweetal krijgt 7 punten te verdelen over de kaartjes met onderwerpen. Het puntenaantal komt op de achterkant van het kaartje te staan.
5. Laat de tweetallen elkaars kaartje nemen en een andere partner zoeken waarmee ze opnieuw 7 punten gaan verdelen.
6. Doe dit 5 maal: 5 maal 7 is 35!
7. Tel tot slot alle punten op de kaartjes op tot een totaalscore per kaartje, en maak een prioriteitenlijst.

Strategie
Het valt niet mee om in een groep prioriteiten te stellen in een lijst met verwante onderwerpen. Met het 35-spel lukt dit vrij eenvoudig, omdat het zo is ontworpen dat de deelnemers het systeem niet naar hun hand kunnen zetten of de uitkomst manipuleren. Door de kaartjes én de spelpartners steeds te laten rouleren is vals spelen bijna onmogelijk.

Bron: Dave Gray, Sunni Brown en James Macanufo: 'Gamestorming. Spellen voor vernieuwers en veranderaars'.

Tip
Auteur Sunni Brown komt naar Nederland! Doe mee aan haar seminar op 6 juni 2012.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels