artikel

Kameleontisch ondernemen

Verandermanagement

Wim de Ridder geeft in deze barre crisistijd een positief signaal af. Hij constateert in De strategische revolutie dat overal in de wereld steeds meer mensen uit de armoede komen. De wereldbevolking wordt rijker, gezonder en geniet meer onderwijs. Mensen communiceren meer met elkaar en leven langer. Aan de andere kant wordt schoon water schaarser, neemt […]

Kameleontisch ondernemen

Wim de Ridder geeft in deze barre crisistijd een positief signaal af. Hij constateert in De strategische revolutie dat overal in de wereld steeds meer mensen uit de armoede komen. De wereldbevolking wordt rijker, gezonder en geniet meer onderwijs. Mensen communiceren meer met elkaar en leven langer. Aan de andere kant wordt schoon water schaarser, neemt de CO2 uitstoot toe en groeien corruptie en georganiseerde misdaad.

Per saldo gaat het steeds beter met de wereld. We staan aan het begin van een symbiotische tijd waarin verschillende levensvormen steeds meer gaan samenleven. Oude kloven verdwijnen: artsen gaan anders om met patiënten, en hetzelfde geldt voor werkgevers met werknemers en voor politici met hun kiezers. Gewone mensen in de samenleving dringen er bij politici, overheid, belangenorganisaties en wetenschappelijke instellingen op aan om vaart te maken met vernieuwingen. En deze goed geïnformeerde en sterk betrokken mensen eisen dat zij gehoord worden. Succesvolle organisaties laten hen niet aan de kant staan, maar halen hen aan boord en geven hen zelfs het roer in handen. Dat is de strategische revolutie, en die is inmiddels begonnen.

De creatieve mens
Door samen nieuwe mogelijkheden te ontdekken, ontstaan nieuwe inzichten en bouwt de samenleving kennis op. Mensen gaan meer werken vanuit waarden en leiden daar normen uit af die niet van buitenaf zijn opgelegd, maar die van binnenuit zijn gegroeid. Het is de tijd van de creatieve mens. Waren het vroeger vooral individuen die in opstand kwamen tegen de elite, tegenwoordig zijn het grote groepen die de bestaande situatie niet meer accepteren en zich tegen de gevestigde orde keren. Overheden kunnen het vergaren van kennis en het communiceren daarover niet meer verhinderen. De creatieve mens roert zich stevig. In de digitale wereld leggen mensen meer contact met elkaar dan in de fysieke wereld. Uitwisseling van informatie en kennis biedt mensen mogelijkheden om zelf creatief te zijn en anderen te inspireren. Open source-netwerken kunnen grote invloed hebben. Mensen verbinden zich aan een ideaal en delen dat met anderen. Samen gaan zij op zoek naar de beste manier om hun doel te bereiken. Mensen geven zelf betekenis aan wat zij zien; zij geven zelf zin aan het leven. Zij nemen meer en meer het heft zelf in handen. Wim de Ridder beschrijft deze strategische revolutie in vijf economische sectoren. Hij laat zien dat amateurs de motor zijn van de belevingseconomie, dat zelf bouwen lagere kosten en duurzame woningen oplevert, dat lokale energieopwekking elektriciteit veel goedkoper maakt, dat in de gezondheidszorg de patiënt het verschil gaat uitmaken. Ook werkt hij de noodzakelijke institutionele vernieuwing op vijf maatschappelijke terreinen uit.

Kameleontisch
De strategische revolutie zorgt ervoor dat de agenda van ondernemingen niet meer eenzijdig door hen zelf kan worden vastgesteld. De samenleving zal de agenda opstellen met factoren die een plaats moeten krijgen in het strategisch samenwerkingverband. Ondernemingen die hun omgeving als dominante factor accepteren, krijgen een kameleontisch karakter. Zij zullen zich voortdurend aanpassen aan onvoorspelbare en irrationele ontwikkelingen. Hun strategische planvorming moet hierop worden afgestemd en is alleen succesvol als medewerkers en andere betrokkenen direct of indirect deelnemen aan het strategisch proces. Er ontstaat een tijdperk van intensieve symbiotische relaties: tussen mens en machine, tussen professionals en amateurs en tussen bestuur en samenleving. Een beweging die niet meer gestopt kan worden.

De strategische revolutie is een prachtig en hoopvol boek. In sneltreinvaart laat Wim de Ridder een veelheid aan boeiende ontwikkelingen voorbij komen. De inhoud is stimulerend en inspirerend en is verpakt in een bijpassende vormgeving.

Bron: Nico Jong (senior adviseur Communicatieonderzoek bij het ministerie van VWS), Managementboek.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels