artikel

Strategische vernieuwing

Verandermanagement

Wat is uitdagender dan onder de huidige omstandigheden bezig te zijn met strategische planning? Proberen we te overleven of spelen we in op de razendsnelle ontwikkelingen die op ons afkomen?

Strategische vernieuwing

Nodig is een koele, afstandelijke benadering van alle informatie die voor de toekomst van het bedrijf relevant is: kennis van de technologische ontwikkelingen in de sector, gegevens over consumentengedrag, arbeidsmarkt, politieke en overheidsbeleid. Begrippen als wenselijk en onwenselijk zijn in dit verband niet relevant. Een bedrijf kan de toekomst zelden of nooit veranderen. De toekomst heeft een eigen agenda. Deze agenda kun je proberen te ontdekken en met de verworven kennis kun je strategische beslissingen nemen. Als het moet, breek je met de succesvolle activiteiten van het verleden. Dat stelt Wim de Ridder in een artikel in Management Executive (2013, nr. 3).

Kodak
In hectische tijden blijken succesvolle bedrijven grote moeite te hebben om hun positie te consolideren. Het faillissement van Kodak in 2012 is een voorbeeld. Dit bedrijf met eens een beurswaarde van € 25 miljard, zag de komst van de digitale camera op tijd aankomen. De eerste patenten en de eerste prototypen staan op naam van Kodak. Maar de beleidsmakers van het bedrijf wilden de bestaande omzet van de filmrolletjes niet kannibaliseren. Valt Kodak iets te verwijten als in de meeste bedrijven op dezelfde manier gehandeld wordt?
Met de algemeen verwachte versnelling van het innovatietempo in het bedrijfsleven zal steeds vaker worden gezocht naar methoden om niet te laten gebeuren wat Kodak overkwam. Een goede aanpak van het strategisch proces is kiezen voor wat zero based strategy mag worden genoemd. Dit in navolging van zero based budgetting, een poging om in het jaarlijks planproces niet uit te gaan van afwijkingen ten opzichte van de cijfers uit het verleden maar van een inschatting van ontwikkelingen zonder referentie naar historische cijfers.
In dit artikel wordt een beschrijving gegeven van dit strategisch planproces waarmee een organisatie haar koers onder turbulente omstandigheden kan bepalen. Een onvermijdelijke paradigmaverandering kondigt zich aan. Hieronder kunt u het hele artikel van prof. dr. Wim de Ridder gratis downloaden.

Lees ook het boek van Wim de Ridder: De strategische revolutie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels