artikel

10 gouden regels voor succesvol veranderen

Verandermanagement

Er zijn tien belangrijke uitgangspunten wil je een veranderproject tot een goed einde brengen.

Verandermanagement is niet meer weg te denken uit onze organisaties. Grote nieuwe (arbeids)markten doemen op en nieuwe technologieën hebben bestaande businessmodellen op het hakblok gelegd. Ook financiering is onzekerder dan ooit. Organisaties zijn zich heus wel bewust van de noodzaak voor organisatieverandering en van de belangrijke rol die cultuur daarin speelt. Ook zijn ze op de hoogte van de ‘best practices’ van organisatieverandering. Maar toch gaat het nog maar in de helft van de gevallen goed. Met deze tien principes kunnen organisaties wél duurzame verandering tot stand brengen.

3 hoofdoorzaken van mislukkingen
De tien voornaamste uitgangspunten voor verandermanagement vormen de conclusies van een onderzoek uit 2013 door Strategy& en Katzenbach Center. Hieruit blijkt dat veel organisatieveranderingen stuklopen op drie hoofdoorzaken. De eerste is verandermoeheid. Maar liefst 65 procent van de respondenten van het onderzoek gaf dit aan als hoofdoorzaak. De veranderinitiatieven die zij hebben doorgemaakt werden bijvoorbeeld slecht doordacht, slecht uitgevoerd of te snel uitgerold. Om nog maar te zwijgen van de ‘spetterende-brand-new-day-initiatieven’ die de top van de organisatie bedacht. De tweede oorzaak is het gebrek aan vaardigheden om de ingezette verandering vast te houden. Zodra de resultaten een beetje tegenvallen, vervallen de leiders snel weer in oude gewoonten. De derde oorzaak is dat te vaak veranderprocessen worden bedacht, gepland en uitgevoerd door de directie van een bedrijf, met maar weinig input van de lagere legionen.

De 10 uitgangspunten
Als leiders zich houden aan de volgende tien uitgangspunten, dan kunnen zij hun organisatie effectief door een verandertraject heen loodsen:
1. ‘Cultuur is alles’
2. Begin bij de top
3. Betrek iedereen
4. Verbind ratio en emotie
5. Laat meteen het nieuwe gedrag zien
6. Betrek iedereen erbij, de hele tijd
7. Leid buiten de lijntjes
8. Pas formeel beleid aan
9. Pas informele systemen ook aan
10. Evalueer en pas aan.

Lees het hele artikel van DeAnne Aguirre en Micah Alpern in Management Executive (sept./okt. 2014) door het hieronder te downloaden.

Reageer op dit artikel