artikel

Arko van Brakel: ‘Always change a winning team’

Verandermanagement

Van een beleveniseconomie naar een betekeniseconomie. Van me naar we. Integriteit als leidend beginsel en een talentestafette om alle seizoenen door te komen. De Baak-directeur Arko van Brakel (zie foto) heeft zijn agenda voor verandering al ingevuld.

Arko van Brakel: ‘Always change a winning team’

Tijdens het Jaarcongres Verandermanagement helpt hij ook bezoekers hun veranderagenda in te vullen.
Arko van Brakel heeft houvast aan de S-curve van Peter Robertson. Een curve waar alle natuurlijke wetten aan voldoen. ‘Ook in het bedrijfsleven heb je een lente, zomer, herfst en winter’, zegt van Brakel. ‘In de lente zitten vooral de innovators. In de herfst vooral de mensen van de processen. De herfstmensen verdienen het geld, maar op termijn heb je de innovators uit de lente weer nodig voor de toekomst. Het probleem is alleen dat herfst- en lentemensen elkaar slecht verdragen. Terwijl je iedereen nodig hebt.’

Bedrijven als KPN en de banken maar ook een bedrijf als Apple vindt Van Brakel typisch bedrijven die in de herfst zitten en moeten oppassen niet in een koude gure winter te belanden. Van Brakel: ‘Dus moet je een talentestafette organiseren binnen je organiseren. Het stokje constant doorgeven zodat je klaar bent voor een volgende fase. Talent moet op het juiste moment op de juiste plek zitten.’ Zelf noemt hij zich bij De Baak dan ook geen CEO, maar Chief Inspiration Officer. ‘Always change a winning team.’

Belevenis en betekenis
Het tweede thema waar Van Brakel tijdens het jaarcongres op in zal gaan, is de omschakeling van een belevenis- naar een betekeniseconomie: van me naar we. ‘Authenticiteit wordt leidend. Bedrijven en mensen moeten zich afvragen: wat beteken ik voor de maatschappij en waar kan ik het verschil maken? Bedrijven die betekenisvol zijn, hebben geen enkele moeite marketinggeld zinvol in te zetten. Bedrijven die niet-betekenisvol zijn, kunnen marketinggeld uitgeven wat ze willen, maar het werkt niet.’ Samenwerken wordt ook het parool van de toekomst volgens Van Brakel. ‘Freelancers moet je niet inhuren, maar onderdeel maken van je organisatie. Er moet collectieve intelligentie ontstaan. Banken beschouwen mensen die spaargeld inleggen nog altijd als een klant. Terwijl ik zeg: maak ze partner en ga samen producten ontwikkelen. Ik word nu nooit door een bank als partner benaderd. Kijk naar Marktplaats, kijk naar LinkedIn. Die bedrijven hebben begrepen dat samen het nieuwe businessmodel van de toekomst is.’

Over Arko van Brakel
Arko van Brakel is ras-ondernemer en tevens algemeen directeur & Chief Inspiration Officer van De Baak, centrum voor leiderschap en ondernemerschap. Arko was op 25-jarige leeftijd medeoprichter van Euronet Internet, de eerste commerciële internetprovider in Nederland. Hij is tevens auteur van de boeken Nieuwe Helden en de bestseller Iedereen Ondernemer.

Meer weten? Kom naar het Jaarcongres Verandermanagement, 2 december 2014, Burgers’ Zoo Arnhem.

Interview: Ronald Buitenhuis.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels