artikel

Verandermanager, verander uzelf

Verandermanagement

Wie een organisatie wil veranderen, ontkomt er niet aan om ook zichzelf te veranderen. Je moet naar buiten én naar binnen kijken. De meeste veranderingsleiders doen dat niet.

Leo Tolstoi zei het al: iedereen wil de wereld veranderen, maar niemand zichzelf. Dat geldt ook voor executives en hun organisatie. En daarom ook gaan organisatieveranderingen zo vaak mis: mensen vergeten om in zichzelf veranderingen aan te brengen…
Uit ervaringen met cliënten en uit onderzoek van McKinsey blijkt dat de helft van alle pogingen om de performance van organisaties te transformeren mislukt omdat senior managers niet optreden als rolmodel voor de gewenste veranderingen en/of omdat de mensen in de organisatie vasthouden aan de status quo. Er worden veranderingsdoelen gesteld, maar de mensen die het moeten doen blijven zich gedragen zoals ze deden.
Dus wordt het niks. Maar als bedrijven voorafgaand aan initiatieven hardnekkige mindsets kunnen identificeren en aanpakken, blijkt ook uit McKinsey-onderzoek, is de kans op succesvolle verandering vier keer zo groot als bij initiatieven waar dat niet wordt gedaan. Met andere woorden: organisatieverandering is onlosmakelijk verbonden met persoonlijke verandering.
Lees het hele artikel van Nate Boaz en Erica Ariel Fox uit McKinsey Quarterly (vertaald en bewerkt door Ed Kerkman voor Management Executive) door het hieronder te downloaden.

Reageer op dit artikel