artikel

De manager in de veranderende wereld

Verandermanagement

Oude zekerheden zijn verworden tot nieuwe schijnzekerheden. Een vaste baan is geen vanzelfsprekendheid meer, terwijl instituten daar wel aan vasthouden, bij bijvoorbeeld het krijgen van een lening of hypotheek. Een jongere generatie groeit daardoor op met onzekerheid als stabiele basis. Jobhoppen, studiehoppen, relatiehoppen wordt voor hen normaal. En dat terwijl de hogere managementlagen bestaan uit mensen voor wie de zekerheden van de jonge generatie de onzekerheden waren die zij wilden vermijden.

De manager in de veranderende wereld

Daarnaast is er spanning en onzekerheid in de wereld. Geopolitieke machtsverhoudingen staan onder druk. Opkomende economieën dreigen ons weg te concurreren. Het financiële stelsel staat op springen. En binnen landen wordt de ongelijkheid groter tussen rijke bovenlagen en arme onderlagen.

Organisaties merken die veranderingen of staan aan de basis van veranderingen. Managers en leidinggevenden die opgegroeid zijn met vaste contracten als norm, die zelf in bezit zijn van een vast contract, geven die niet meer aan jonge collega’s die ook echt talent hebben en goede dingen doen. De organisatie zit namelijk vast in de structuren die niet meer bij de maatschappelijke ontwikkelingen passen. Werknemers moeten flexibel zijn, maar bedrijven zijn dat zelf nog niet.

Alleen nieuwe startups zijn vaak wel flexibel. Gebruikmakend van lacunes in oude regelgeving gaan ze met nieuwe technologieën de strijd aan met de grote multinationals. Multinationals die vaak geld verdienen als eerste uitgangspunt hebben, terwijl de nieuwe spelers op de markt waarde voor de klant als basis hebben. En die startups kapen goed en talentvol personeel weg, omdat ze de ruimte geven aan groei en creativiteit.

Van managers wordt daarom steeds meer gevraagd. Ook omdat er een steeds grotere stroom ontstaat die zegt dat er minder managers moeten zijn en meer meewerkend voormannen. Er moet dus meer ontmanaged worden. In dat spanningsveld van bedrijfsresultaat, nieuwe concurrenten, maatschappelijke trends en de eigen positie die onder druk staat, moeten managers steeds meer hun meer waarde bewijzen.

De vraag is: hoe bewijs jij onder die omstandigheden jouw waarde als manager?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels