artikel

Focus op zorg 2010

Zorgmanagement

Gelukkig laten steeds meer zorginstellingen zien dat het kan: efficiënter werken zonder de kwaliteit daarbij in het geding te stellen. Daar zijn visie en ondernemerschap voor nodig. Dat blijkt wel uit de artikelen in deze Focus op Zorg (jaargang 2010). Technologie speelt daarin een steeds belangrijkere rol. ICT-systemen die ervoor zorgen dat het registreren van handelingen en uren geen extra taak erbij is maar integraal onderdeel wordt van het primaire proces; intelligente tilliften die bijna alle menselijke handelingen overbodig maken; machines die helpen bij het aantrekken van steunkousen en ga zo maar door. Dat is goed nieuws voor zorgverleners, die immers meer werk met minder handen kunnen verzetten. Maar is het ook goed nieuws voor de cliënt? Er blijft straks immers nóg minder tijd over voor een praatje, en die tijd is er nu al nauwelijks. Grote groepen mensen dreigen te vereenzamen.

Maar gelukkig zijn ook daar weer oplossingen voor. Slimme technologie die videochatten ‘via de druk op een knop’ mogelijk maakt, zodat ook ouderen en zelfs verstandelijk gehandicapten in een veilige, afgeschermde omgeving vaker contact kunnen hebben met hun familie en vrienden. Zo kan moeder in het verzorgingstehuis straks via haar iPad virtueel een kopje koffie drinken met haar dochter die aan de andere kant van het land woont. De implementatie van dit soort toepassingen vergt visie, niet alleen van de zorginstellingen maar ook van het kabinet. Want het tegengaan van vereenzaming en het veraangenamen van het leven van cliënten leiden niet tot besparingen voor de zorginstelling. Voor hen is er geen businesscase. Maatschappelijk is die businesscase er uiteraard wel. Dus heren Rutte, Verhage en Wilders: als het niet lukt om 12.000 verpleegkundigen te vinden, denk er dan eens over om dat geld te investeren in toepassingen die het leven van ouderen en zieken een beetje prettiger maken.

In deze Focus op Zorg (jaargang 2010) stellen bedrijven en organisaties zich aan u voor die oplossingen hebben bedacht voor deze en andere problemen in de zorgsector. Die oplossingen komen meestal niet op uw pad als u kiest voor de makkelijkste weg. U zult ondernemerschap, durf en lef moeten tonen om te kiezen voor een nieuwe weg. Een weg die niet alleen leidt tot een beter resultaat onder aan de streep maar vooral tot betere zorg aan uw cliënt. De organisaties die zich in dit blad aan u voorstellen, kunnen u daarbij helpen.
Anneke van Dijk, uitgever ‘Focus op zorg’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels