• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 jan 2015

    10 kansen om werkprocessen beter te maken

    Procesmanagement

    Welke uitdagingen op sociaal-economisch, bedrijfskundig en technisch gebied doen er toe voor het vakgebied procesmanagement?  Wij zetten 10 kansen om werkprocessen beter te maken op een rijtje.

    1. Technologie boost procesinnovatie

    Technologische innovaties bieden voortdurend kansen voor voorsprong. Gebruik de Google Glass voor het real-time inzien van processen en hun prestaties, stuur medewerkers aan via Glass Task Management. Bekijk situaties op afstand met drones of kijk in de grond met de grondradar. Organisaties van de toekomst pakken voorsprong door hogere informatieverwerkingssnelheid, veel kortere doorlooptijden en vereenvoudigde aansturing. Ziekenhuizen lopen hierin voorop, maar andere sectoren zoals de bouw zullen snel volgen.

    2. Footprint als nieuwe procesindicator

    Organisaties nemen al langer de verantwoordelijkheid voor hun ecologische footprint. Maar excellente organisaties zien hun werkprocessen als consumers of recources en kijken zo naar het consumptiepatroon en het verspillingsreductiepotentieel. Met garbagestream-mappings en waste walks worden de processen pas echt lean en green. ‘2015: Technologie als driver voor procesmanagement’.

    3. Kwaliteit geheel onstaft

    De verantwoordelijkheid voor proceskwaliteit gaat nu definitief van staf naar de lijn. Weg met quality systems die alleen quality assurance of de auditors nog begrijpen, welkom sterhouders in de lijn. Kwaliteit gaat terug naar de bedoeling. Stafmedewerkers gaan lijnmedewerkers trainen en coachen in het verbeteren en vernieuwen van hun processen.

    4. Afdelingsmuren in rook op, ook in de keten

    Het nieuwe werken breekt afdelingsmuren niet alleen letterlijk af, maar ook figuurlijk zet de horizontaliseringsrevolutie door. Skills en rollen komen centraal te staan. Door horizontale organisatiebesturing wordt samenwerking in processen en ketens gestimuleerd en beloond. Organisaties van de toekomst onderscheiden zich door het versnelde tempo waarmee ze afscheid nemen van het functiespecialisatie-denken en onbedoelde effecten van taylorisme zoals polarisatie en kampenstrijd.

    5. Klant drijft procesverbetering

    Samenwerking buiten de eigen organisatiemuren neemt een grote vlucht. Winnende organisaties zetten Customer Experience Teams in en geven zo klanten en eindgebruikers de sleutels voor verbeterprojecten. Ze verbinden klantervaringen met procesarchitectuur en verankeren zo het bestaansrecht in organisatiestructuur en -cultuur. Customer Journey mappings en Customer Experience sessions vormen krachtige sleutels.

    6. Procesimplementatie thuis op de bank

    Procesvernieuwing wordt anders gecommuniceerd. Klassikale trainingen worden vervangen door e-learnings, op schrift gestelde werkinstructies door schermvideo’s met gesproken tekst en instructiefilmpjes, en examinering door digitale toetsing. De laagdrempeligheid van e-learning bevordert het horizontaliseringproces, en daarmee het doorzakken van de operationele verantwoordelijkheid naar de medewerkers op de werkvloer.

    7. The wall is the new desk

    Met de verregaande automatisering en nieuwe scherm- en projectietechnologieën worden de digitale wanden de nieuwe beelddragers voor het real-time opvragen, verwerken en delen van informatie. Hiermee krijgt Visual Management een nieuw elan. Leiders van exellente organisatie zoeken nog meer de Gemba op om te zien ‘what is up’.

    8. Na Business Model Canvas nu het bedrijfsprocesmodel

    Veel organisaties werken aan hun propositie met Business Model Canvas. Snelle veranderingen vragen om wendbare business modellen, maar met louter een invuloefening bent u er nog niet. Slimme organisaties zetten het vertaalproces door naar de operatie en procesarchitectuur. Ze maken dit jaar de stap van Business Model Canvas naar een bedrijfsprocesmodel en realiseren operationele impact.

    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    9. Procesgerichte organisatie wordt lerende organisatie

    Procesgerichte organisaties pakken door met hun proceskennis door het kennismanagement daarop uit te lijnen. Niets dus door afdeling HRM als verantwoordelijke aan te blijven kijken. Welkom lerende organisatie op de werkvloer: absorptie, verspreiding, generatie en exploitatie van kennis door de kenniswerker zelf en niet langer door anderen.

    10. Toegang met apps

    Dit  jaar verschijnen apps waarmee medewerkers op mobile devices overal toegang krijgen tot hun processen en werkinstructies. En handige hulpjes om een procesontwerp van brown paper om te zetten in een digitaal procesontwerp, en dit met collega’s te delen. Of een verbetering eenvoudig te agenderen.

    Bron: BPM Consult

    Laatste update: 01 jun 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Innovatie

    Verder lezen

    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Procesmanagement
    Het Enterprise-architectuurmodel
    4 jun 2022Procesmanagement
    Met deze stappen verhoog jij de productiviteit van je medewerkers
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs procesmanagement

    Een gezonde dosis Lean-allergie is een zegen voor je organisatie25 sep 2020
    Het belang van context bij veranderingen5 feb 2018
    'Ik hou niet van procedures'Procedures, waarom bestaan ze eigenlijk?25 okt 2017
    Een verbetercultuur verlangt het omarmen van onzekerheid.Voedend leiderschap als bron voor een Lean Verbetercultuur19 sep 2017
    Continu Verbeteren en aglie zijn onlosmakelijk met elkaar verbondenContinu Verbeteren, ook van je digitale processen: je klant verwacht niet anders!15 sep 2017
  • Boeken procesmanagement

    Regisseer de keten
    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Cover Lean: van hype naar verbetercultuurLean: van hype naar verbetercultuur
    Project Canvas
    Procesbeheersing in de industrie
    Het Procesmanagement Modellenboek
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads procesmanagement

    Whitepaper: Veerkrachtig organiseren met FRAM
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing