• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel24 jan 2017

    3 manieren om de digitale concurrentie voor te blijven

    Kwaliteitsmanagement

    In de digitale wereld is ook de concurrentie niet meer wat hij was. Het zijn niet meer alleen de bekende bedrijven en directe concurrenten die u in de gaten moet houden. De digitale concurrentie kan vandaag de dag van alle kanten komen.

    De mogelijkheden en bereikbaarheid van technologie hebben traditionele entreebewijzen zoals kapitaal, consumenten en talent, minder belangrijk gemaakt. En ook ouderwets concurrentievoordeel (intellectueel eigendom, schaalvoordeel, een groot klantenbestand) doet minder ter zake.

    Technologie heeft traditionele entreebewijzen zoals kapitaal, consumenten en talent, minder belangrijk gemaakt.

    De meeste bedrijven zijn gewend vooral te letten op bedrijven van gelijke omvang, van voorspelbare geografische locaties of bedrijven die vergelijkbare waardeproposities hebben. Waar moeten ze dan op letten? De nieuwe digitale concurrentie is te herkennen aan vier kenmerken.

    4 kenmerken van de nieuwe digitale concurrentie

    Het gaat ongelooflijk snel

    Omdat Joe Gebbia en Brian Chesky hun huur niet konden betalen, besloten ze luchtbedden te verhuren in hun huiskamer. Zes dagen later was de eerste gast een feit. De dag erop maakten ze hun Airbnb-site. Hotels in NYC alleen verliezen nu jaarlijks 450 miljard aan Airbnb.

    Ook klein is krachtig

    De peer-to-peer leensite Prosper gooit de financiële sector overhoop, met 2 locaties en 240 medewerkers (vergelijk Wells Fargo: 9000 locaties en 270.000 medewerkers).

    De branche-inkomsten worden substantieel afgekalfd

    Skype bijvoorbeeld onttrekt jaarlijks 37 miljard dollar aan gevestigde telefoniebedrijven.

    Vertrouwen is koning

    Wat telt: buitengewone service, authenticiteit, transparantie. Maar liefst 73% van de millennials (in de VS), geboren na 1980, ziet meer in financiële diensten van PayPal, Square of zelfs Apple, Google, en Amazon dan van hun traditionele bank.

    73% van de millennials (VS) ziet meer in financiële diensten van PayPal, Square of zelfs Apple, Google, en Amazon dan van hun traditionele bank.

    Wat moeten bedrijven doen om de digitale concurrentie voor te blijven?

    Terugvechten is de beste optie. Het vereist een verandering is attitude en gedrag van organisaties en dat is niet eenvoudig. Met deze 4 tips bent u goed op weg.

    1. Doorgrond hoe je branche werkt en waarop die leunt.

    De vrije val van dataopslagkosten was de drijvende kracht achter de businessmodellen van bijvoorbeeld Netflix en Airbnb.

    2. Doe continu brede concurrentieanalyse

    De traditionele concurrentieanalyses geven je inzicht in wie de concurrenten zijn, of zullen zijn. Maar dit soort analyses is niet meer genoeg. Je zult continu analyses moeten maken om ook de niet zo voor de hand liggende concurrenten op tijd te zien. Het biedt realtime-voordeel en helpt tijdig te zien wanneer je moet counteren.

    3. Word andermans onvoorspelbare concurrent

    Analyseer je kerncapaciteiten en denk daarbij voorbij je kernproducten. Fuji Film exploiteert zijn nanotechnologie-expertise nu in de cosmeticamarkt – waarmee het Kodak’s lot beschoren bleef.

    Het vergt een vooruitziende blik, lateraal denken, intuïtie en moed om de grillige concurrentie het hoofd te bieden. Want het concurrentielandschap zal er niet eenvoudiger op worden in de toekomst.

    Bron: INSEAD Knowledge, 12-01-2017

    Laatste update: 27 sep 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitale transformatie Kwaliteit Kwaliteitsmanagement Procesmanagement

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing