• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel27 aug 2012

3 onderzoeken naar wat bedrijven succesvol maakt

Geen categorie

Door de crisis hebben veel bedrijven het moeilijk. Ondernemers zien dat het vertrouwde business model steeds minder tot succes lijkt. Tijd dus om de bakens te verzetten. Maar hoe? Laat je inspireren door deze 3 onderzoeken naar wat bedrijven succesvol maakt, ongeacht de economische omstandigheden.

1. Focus je op je bedrijfs-DNA

In 2009 verscheen het onderzoek ‘Merkoriëntatie Als Succesrecept‘. Hieruit bleek: ondernemingen presteren financieel fors beter naarmate ze hun merk-identiteit als uitgangspunt gebruiken. Laat je niet misleiden door het woord ‘merk’: het onderzoek betrof een brede groep sectoren waarvan een groot deel business-to-business. Je hoeft dus geen Unilever of Coca Cola te heten om hier je voordeel mee te doen. Daarom spreek ik liever niet van merkidentiteit, maar van ‘bedrijfs-DNA’.
Het gaat dan ook niet over een marketing- of communicatie-truukje, maar over de manier waarop strategie tot stand komt: ‘Het belangrijkste kenmerk van zulke ondernemingen is dat binnen deze organisaties de merkidentiteit het uitgangspunt vormt voor alles wat ze doen.’ Je bedrijfs-DNA bepaalt dus ook: hoe richt ik mijn organisatie in, welke mensen neem ik aan, welke partners kies ik, enzovoort.

2. Breng het terug tot de kern

Jim Collins deed jarenlang onderzoek naar welke bedrijven op lange termijn de beste prestaties leverden. De beste bedrijven waren zich bewust van en oriënteerden zich op het snijvlak van drie inzichten: ‘1) waar heb je een diepe passie voor?, 2) waar kun je het beste van de wereld in zijn?, en 3) waar kun je je geld mee verdienen?’ Het idee hierachter is om als organisatie te focussen op je essentie, op je bestaansrecht. En je niet te verliezen in allerlei complexiteiten waar je niets aan hebt.

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

3. Volg de spelregels die bij je DNA passen

Martijn Driessen van Ondernemerstest.nl promoveerde op de psychologische aspecten van succesvol ondernemerschap. Hij deed uitgebreid onderzoek naar hoe psychologische aspecten van de ondernemer de succeskansen van de onderneming beinvloeden. Hij beschrijft onder anderen hoe de verschillende stereotypen ondernemers (‘archetypes’) presteren in verschillende fasen van de bedrijfslevenscyclus. Wat blijkt: de spelregels voor succes verschillen per type ondernemer per levensfase. En hangen impliciet dus ook af van het DNA van de organisatie.

Begin met het bepalen van je bedrijfs-DNA

De rode draad van deze onderzoeken is duidelijk: kennelijk heeft iedere organisatie een soort DNA, dat tot uiting komt in de strategie, processen, systemen, cultuur en communicatie. Wil je als organisatie je kans op succes vergroten dan moet je je ten eerste bewust worden van dit DNA. Daarna moet je het doorvoeren in alle keuzen die je maakt.
Je kunt sinds enkele dagen op de website van FreeKick Strategie gratis je DNA-bedrijfsprofiel bepalen.

Bron:  Ernesto Spruyt, FreeKick Strategy

Boekentip: Business Model Generatie.

Laatste update: 28 sep 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Innovatie Organisatie organisatiecultuur

Verder lezen

15 feb 2022Geen categorie
Danielle Braun: Je moet als leider meer ellende aankunnen, tegen meer kritiek kunnen en voorbeeldiger zijn in je gedrag
10 feb 2021Geen categorie
Hoe spreek je collega’s aan als je elkaar niet kunt ontmoeten?
1 mei 2020Geen categorie
Top 10 best gelezen artikelen april
30 jan 2020Geen categorie
Wie gaat er winnen volgens jou?
28 dec 2017Geen categorie
Gelukkig nieuwjaar!
1 sep 2016Geen categorie
OverManagement.nl heet nu Management Impact

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs

    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
    Leidinggeven aan bevlogenheid: als er duizend zonnen aan de hemel staan13 mei 2022
    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Als leidinggevende heb je maar 1 taak!10 mrt 2022
  • Boeken

    De Corporate Yogi
    Superfalen
    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Politiek sensitief aan de slag
    Informeel leiderschap
    Het SUPERBREIN-geheim
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
  • Ingezonden berichten

    Wanneer overstappen van HR- en salarisadministratie?24 jun 2022
    Bedrijf verkopen? Met deze tips sluit je een goede deal!24 jun 2022
    Hoe jouw bedrijf kan gaan verduurzamen24 jun 2022
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing