• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel19 aug 2019

    3 vragen over CO2 belasting

    Strategie

    Het kabinet kwam gisteren, direct na de cijfers van de planbureau’s, met het conceptklimaatakkoord. De belangrijkste punten voor financials: de energiebelasting gaat voor een groter deel door bedrijven worden opgebracht en er komt een CO2-heffing. Cm: beantwoordt de 3 belangrijkste vragen over de nieuwe, Nederlandse CO2heffing.

    1: Wat zijn de voor- en nadelen van de geplande CO2-heffing?
    Het belangrijkste voordeel is hoe simpel het systeem is: de vervuiler betaalt. Dankzij de Europese heffing weten we in Nederland vrij exact welke gassen uit welke schoorstenen komen. Door bedrijven direct te laten afrekenen voor hun eigen uitstoot, loont het direct om de uitstoot te verminderen en worden de lasten eerlijk verdeelt. Voor de overheid levert dit systeem bovendien enkele miljarden extra voor de staatskas op. Dat geld kan -naast de lastenverlichting van burgers- worden gebruikt om verduurzaming te stimuleren.

    Een nadeel van een CO2-heffing die alleen in Nederland geldt, is dat we daarmee vooralsnog in de minderheid binnen Europa zijn met een dergelijke heffing. De Nederlandse CO2-heffing komt nog eens bovenop de nu al geldende Europese heffing. Tegenstanders pleiten daarom voor een verhoging van de Europese heffing, zodat de Nederlandse concurrentiepositie niet verslechtert. Maar dat nationale CO2-heffingen effect kunnen hebben, is al in andere Europese landen gebleken. Het Verenigd Koninkrijk heeft sinds 2013 een CO2-prijs voor elektriciteitscentrales, als aanvulling op de Europese heffingen. Daardoor is de hoeveelheid kolencentrales teruggelopen. Ook Noorwegen heeft een CO2-heffing voor onder meer de oliesector. Ook in Zweden geldt een heffing, de hoogste ter wereld: omgerekend zo’n 115 euro per ton.

    2: Waarom is een Nederlandse CO2-heffing nodig?
    Tegenstanders vragen zich af waarom een Nederlandse CO2-heffing nodig is. Zeker nu de Europese heffing haar vruchten begin af te werpen. Door het verder beperken van de hoeveelheid CO2-rechten neemt de prijs toe, precies zoals de bedoeling was. Aanvankelijk leek het kabinet die mening te delen en overwoog een regeling met subsidies en boetes voor de industrie. Maar het PBL maakte gehakt van een waarbij bedrijven zelf plannen mogen aandragen voor hoe zij CO2 willen besparen. Het is te vaag en te vrijblijvend, concludeerde het planbureau.

    Daarom stelt het kabinet nu dat dit systeem onvoldoende blijkt te werken. Daarover stelde minister Wiebes dat deze nieuwe maatregel ‘fair’ is en benadrukt hij dat alles erop wijst dat de nieuwe belasting voor de industrie ‘hoger zal moeten zijn dan wat er nu lag’. Hij noemt het een ‘bijstelling’ van de ingeslagen weg. Rutte beaamde dat: ‘Het gaat om meerjarig beleid. Dat moet staan en op lange termijn overeind blijven. Anders stik je in je eigen gelijk.’

    Jaarcongres Transitiemanagement
    Ga aan de slag met je eigen transitie

    3: Wat gaat de Nederlandse heffing bedragen?
    Hoeveel de Nederlandse CO2-heffing exact gaat bedragen is nog niet bekend. Waarschijnlijk zal het kabinet hierbij kijken naar de heffingen in de omliggende landen en afwegen welk bedrag zorgt dat bedrijven gaan bijdragen, maar niet helemaal uit Nederland vertrekken. Eerder dit jaar riepen economen in het NRC op om de CO2-heffing te beginnen op 50 euro per ton CO2 en elk jaar met 2-3 procent te laten stijgen. In 2050 bedraagt de heffing dan tussen de 94 tot 96 euro. Dat zou minder zijn dan wat GroenLinks eerder in een initiatiefvoorstel vroeg. Zij willen beginnen met een bedrag van 25 euro per ton CO2 in 2020, maar laten de heffing daarna snel oplopen. Van 50 euro in 2021, naar 100 euro vanaf 2030 en 200 euro vanaf 2050.

    Dit artikel is online verschenen op cmweb.nl.

    Overgenomen met toestemming van cm:

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Circulaire Economie duurzaamheid Strategie

    Verder lezen

    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig
    15 jun 2022Businessmodellen
    Een hipster, een hacker en een hustler

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing