• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel30 apr 2019

    42% van de medewerkers wil meer betekenis in de organisatie

    Organisatie

    Uit het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties blijkt dat 42% van de medewerkers wil werken vanuit een duidelijke ‘purpose’ in de organisatie. Dit betekent dat ze niet alleen bij willen dragen aan het maken van financiële winst, maar ook sociale en ecologische waarde willen creëren. Deze wens staat op dit moment nog ver af van de realiteit; slechts 8% geeft aan dat werken vanuit purpose op dit moment door hun organisatie als leidend thema wordt genomen bij het nemen van beslissingen.

    Steeds meer organisaties zijn ermee bezig: werken vanuit purpose. Dit betekent dat voor de organisatie niet alleen financiële winst, maar ook ecologische en sociale waarde van belang zijn. Toch valt de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ in de praktijk vaak niet mee. Hoewel de purpose wordt ondersteund in de directiekamer, merken medewerkers op de werkvloer er nog te weinig van.

    Dat het management de nieuwe manier van werken meer omarmt dan de werkvloer, is bij haast iedere organisatieverandering het geval. Toch is één van de belangrijkste inzichten uit het onderzoek dat de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ meer is dan andere organisatieveranderingen. Het vraagt om een andere, verbonden manier van organiseren waarbij het creëren van financiële waarde in dienst staat van het creëren van sociale en ecologische waarde. De transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ gaat dus in de eerste instantie om een verschuiving van drijfveren. Daarna is het zaak om deze nieuwe, verbonden manier van werken te doorleven, uit te dragen en te verankeren in de systemen van de organisatie.

    Niet alleen inhoudelijk, maar ook procesmatig verschilt de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ van een andere organisatieveranderingen. Dit is te vergelijken met het verschil tussen een verzorgde reis en een trektocht. Bij een verzorgde reis zijn alle activiteiten van tevoren bedacht en gepland, terwijl bij een trektocht niet vastligt wat de route zal zijn of welke obstakels je tegenkomt. Een goede voorbereiding, weten waar je bent, aanpassend vermogen en extra inspanning van de reisleider zijn hierbij van groot belang.

    De transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’ is dus zowel inhoudelijk als procesmatig een pionierstocht die vraagt om visie en lef om bewuste keuzes te durven maken. Gelukkig is er – in tegenstelling tot wat zich voor doet bij de meeste andere organisatieveranderingen – veel draagvlak onder medewerkers om de transitie te maken. Medewerkers geven duidelijk aan een sterke wens te hebben om te werken vanuit betekenis. En dat is hoopgevend.

    • Wilt u de resultaten van het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties ontvangen?  Dat kan hier >>>

    Door: Judith Manshanden

    Drs. Judith Manshanden (1979) is psycholoog, TEDx spreker en auteur van het boek ‘Tijd voor Nieuwe Zaken’. Zij werkte als consultant bij Boer&Croon en was initiatiefnemer van het ‘pay as you can’ restaurant GEEF Café. Momenteel begeleidt zij, als co-founder van Orenda, organisaties bij de transitie van ‘profit’ naar ‘purpose’. 

     

     

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Circulaire Economie Judith Manshanden organisatieontwikkeling organisatiepsychologie Sociale transformatie video

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    20 jul 2022Organisatie
    Benut het brein van je organisatie voor een groeimindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing