• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel15 mei 2020

49% van de Nederlanders wil ook na corona thuis blijven werken

Strategie

Door de coronacrisis werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. En 49% verwacht ook na corona vaker thuis te blijven werken. Een belangrijk reden hiervoor is dat het niet hebben van reistijd veel voordelen oplevert. Zo kan men zijn of haar eigen tijd beter indelen en is er meer tijd voor het gezinsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders.

Thuiswerken ook na september niet meer weg te denken

Ondanks de versoepeling van de maatregelen blijft thuiswerken tot september het advies. Daar blijkt voldoende draagvlak voor. Uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank geeft 53% van de ondervraagden aan positief over thuiswerken te denken. Daarnaast zou 49% van de respondenten ook na de COVID-19 maatregelen graag (deels) vanuit huis te blijven werken. Bij vmbo opgeleiden ligt dit aanzienlijk hoger: 68 procent van de respondenten wil in de toekomst vaker gaan thuiswerken. De verwachting is ook dat de werkgever daar straks meer ruimte voor gaat aanbieden.

Minder reistijd betekent meer tijd voor gezin en sport

De reductie van reistijd biedt tal van voordelen. Zo kunnen mensen hun eigen tijd beter indelen (61%) en geeft 29% aan meer quality time te hebben voor het gezinsleven. Mensen zonder kinderen geven aan meer te sporten dan voorheen (24%). Ook kunnen mensen zonder kinderen zich thuis beter concentreren dan op de werkplek (43%). Dit geldt niet voor mensen met kinderen: slechts 13% geeft aan meer te sporten en 25% zegt zich beter te kunnen concentreren.

Lees ook:

Carrefour verliest, AH Lokeren mag open

Collega’s worden gemist

Het praatje bij het koffieapparaat wordt gemist. 59% geeft aan zijn collega’s te missen. Bij hbo- en wo-opgeleiden geeft zelfs 65% aan dat collega’s worden gemist. Ook missen we de verandering in omgeving (39%). Maarten Naaijkens van Nationale Vacaturebank: “Werk wordt altijd economisch benaderd maar bevat ook een groot sociaal component. Het praatje bij de koffiemachine wordt duidelijk gemist. Het werk op kantoor is dus ook niet volledig inwisselbaar met thuiswerken”. Zorgwekkend is ook dat een op de vijf respondenten aangeeft rug en/of nekklachten te krijgen. Voor 13% is eenzaamheid een reden om kantoorwaarts te willen gaan.

1,5 meter samenleving werkt niet op kantoor

Werkend Nederland verwacht weinig van de praktische uitvoering van de 1,5 meter aanpak op de werkplek. Op de vraag ‘Ik denk dat het op mijn werk onmogelijk is om de 1,5 meter afstand te behouden’ geeft 41% aan het hier (zeer) mee eens te zijn. 34% denkt dat het wel mogelijk is.

Nieuwsbrief - Management Impact

Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
  • *

Bron: Intermediair en Nationale Vacaturebank

Laatste update: 14 may 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Corona digitalisering ontmanagen thuiswerken zelfsturing

Verder lezen

22 feb 2021Strategie
Een prompt, wat is dat?
11 feb 2021Strategie
Instrumenten voor waardecreatie
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Strategie
Gastvrij zijn, waarom zou je?
29 jan 2021Strategie
Icoinic Capital: aanhouden fiatvaluta wordt risicovoller

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing