• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel16 apr 2015

    5 prioriteiten voor de digitale organisatie

    Innovatie

    Onze omgeving digitaliseert in hoog tempo. Het is aan topmanagementteams om de juiste voorwaarden te scheppen voor inpassing van de organisatie in nieuwe speelvelden.

    Volgens adviesbureau Boston Consulting Group (BCG) moeten organisaties actie ondernemen en prioriteiten stellen op vijf aandachtsgebieden.

    1. Strategisch doel: snelheid en wendbaarheid
    De veranderingen gaan nu dermate snel dat drie-tot-vijf jarenplannen weinig zin hebben. ‘Agile‘ is het motto: snel en wendbaar kunnen opereren in een digitale omgeving. Nieuwe producten worden met agile-methoden in nauwe samenwerking met andere organisaties en consumenten ontwikkeld van R&D via prototype naar werkend eindproduct.

    2. Ontwricht het speelveld (voordat anderen dat doen) 
    Gevestigde bedrijven moeten zich tegenover startups positioneren met ontwrichtende strategieën. Ze hebben boven nieuwkomers het voordeel in bezit te zijn van belangrijke wapens (resources, assets, relaties, data), waarmee kansen gegerepen en winstgevend kunnen worden gemaakt.

    3. Digitaliseer de corebusiness
    De organisatie digitaal transformeren behelst veel meer dan het uitrollen van nieuwe ICT-projecten. Het is een fundamentele transformatie naar minder kosten, meer lean en een groter reactievermogen. Op deze drie doelen blijken best-in-class bedrijven hoog te scoren bij innovatie, marketing, operationele bedrijfsvoering en de back office.

    4. Creëer waarde uit data
    Onderzoek van Boston Consulting Group toont aan dat agile topmanagers steeds op zoek zijn naar een hoger rendement van interne en externe databronnen. Ze helpen zo hun bedrijf bij het vinden en ontwikkelen van nieuwe ideeën en de adoptie van nieuwe technologieën.

    5. Positioneer de organisatie in een breed ecosysteem van co-creërende spelers
    Meer dan ooit werken ondernemingen nu in digitale ecosystemen samen in een breed netwerk bestaande uit andere ondernemingen, onderzoeksinstellingen en afnemers. Essentieel is dus de ontwikkeling van vaardigheden en competenties om in deze innovatieplatforms te kunnen functioneren.

    Bron: bcgperspectives.com (vertaald en bewerkt door Sigma)

    Leestip:

    • De ontdekking van de toekomst
    • Digitale Transformatie: ZO doe je dat
    • Digitale Denkers aan het werk

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering disruptie Strategie strategisch management

    Verder lezen

    9 dec 2019Innovatie
    Henk Volberda’s schijf van vijf
    21 nov 2019Innovatie
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle
    7 nov 2019Innovatie
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’
    21 okt 2019Innovatie
    Focus op het Oosten
    16 okt 2019Innovatie
    Doen: In zeven stappen je innovatiethesis ontwerpen
    Zorg voor onpartijdige beoordeling van ideeën.
    9 okt 2019Innovatie
    Fabriek zoekt goed idee!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over innovatie

    Henk Volberda’s schijf van vijf9 dec 2019
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle21 nov 2019
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’7 nov 2019

    Boeken over innovatie

    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits

    Events over innovatie

    Collegereeks Circulaire Economie
    Collegereeks Business InnovatieCollegereeks Business Innovatie

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing