• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel16 mrt 2016

7 tips om je besluitvorming te verbeteren

Kwaliteitsmanagement

Managers nemen jaarlijks zo’n drie miljard (!) beslissingen. En ze kunnen bijna allemaal beter.

En managers moeten ook betere beslissingen nemen, want er staat veel op het spel. Uit onderzoek blijkt dat als eenmaal een beslissing is genomen, de actie volgt. Dus als het besluit verkeerd was, dan is de actie dat ook.

De meeste managers zijn prima op de hoogte van de best practices op het gebied van besluitvorming. Maar ernaar handelen is een tweede. Dat heeft een paar oorzaken.

Historie 

Besluitvorming in organisaties is lang meer een kunst dan een wetenschap geweest. Tot voor kort hadden managers niet zo heel veel informatie tot hun beschikking. Daar komt bij dat in de vorige eeuw men geloofde dat mensen vooral goede en de juiste beslissingen namen op basis van ratio. Daniel Kahneman toonde aan dat we er compleet naast zaten wat dat betreft.

Psychologie

De realiteit is dat we behoorlijk irrationeel zijn, we zijn bevooroordeeld, we hebben last van groupthink en moeten vaak besluiten nemen onder hoge druk en in onzekere omstandigheden.

Technologie

Software heeft veel managementtaken geautomatiseerd. Dat heeft geleid tot betere besluitvorming, maar we zijn er nog niet. Want hoe meer en hoe complexere informatie we krijgen, hoe moeilijker het wordt om die betere beslissingen te nemen.

Dus, wat moeten we nu doen?

Checklist voor betere besluitvorming in 7 stappen

De beste en meest succesvolle besluitvormingsaanpak bestaat uit een eenvoudige checklist.

Maar pas op: de checklist alleen is niet genoeg. Onze vooroordelen gaan niet zomaar weg, alleen omdat we weten dat ze er zijn. Dus elke keer als je een besluit moet nemen, gebruik dan deze stappen als instrument om je vooroordelen tegen te werken:

1. Schrijf de vijf organisatiedoelen of -prioriteiten op waar het besluit effect op zal hebben. Focus op wat werkelijk belangrijk is. Hiermee voorkom je dat je achteraf redenen gaat bedenken waarom je iets besloten of gedaan hebt.

2. Schrijf minstens drie (liefst meer) realistische alternatieven op. Dat is misschien lastig, maar besluiten worden beter als je meer keuzes hebt.

3. Schrijf op welke belangrijke informatie je mist. We baseren anders ons besluit op wat we wel weten, en negeren wat we niet weten – maar wat misschien wel belangrijk is.

4. Schrijf op wat de impact is van je besluit over een jaar. Schrijf een kort verhaal over de verwachte resultaten en gevolgen. Hiermee kun je nieuwe scenario’s ontdekken.

5. Betrek minimaal twee en maximaal zes andere stakeholders om meer perspectieven te vergaren. Hou het klein, grote groepen hebben weer een tegengesteld effect.

6. Schrijf op wat besloten is. Ook waarom en of het team het eens was met de beslissing. Hiermee vergroot je commitment en kun je later de resultaten beter beoordelen.

7. Plan een follow-up over twee maanden. Als het dan niet goed gaat, kun je de beslissing nog aanpassen.
Als je deze 7 stappen volgt, dan:

  • Bespaar je 10 uur discussie
  • Neem je 10 dagen eerder een besluit
  • Verbeter je het resultaat van het besluit met 20%

Bron: HBR.org
[MN]

Laatste update: 16 mar 2016

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

besluitvorming Kwaliteit Kwaliteitsmanagement rationele besluitvorming

Verder lezen

24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
De vier kernelementen van een procesontwerp
2 jun 2022Kennisfestival
Vliegende KPI’s en de faalparadox
23 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Geraakt worden als basis voor goede samenwerking (Longread)
9 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Zes succesfactoren voor - hybride- organiseren
5 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Hoe(zo) management? Beer, Jaques en Hoebeke over de waarde van hiërarchie (longread)

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing