• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel14 sep 2017

Allard Droste: ‘Je moet durven, durven, durven en vertrouwen’

Kwaliteitsmanagement

Gewoon dingen simpel houden. ‘Het kan eenvoudig’ is niet voor niets het motto van ondernemer Allard Droste. Door mensen vertrouwen te geven, bouwde hij het hiërarchische metaalbedrijf Aldowa om tot een bedrijf dat zelfs in de crisis omzetgroei wist te behalen. Droste, spreker op het 12e Jaarcongres Procesmanagement, is wars van processen, procedures en regels want die leiden af van waar het werkelijk om gaat.

De goeden moeten onder de kwaden lijden. Dat is in veel organisaties aan de hand vindt Allard Droste. ‘Waarom zou je een heel proces maken, omdat één iemand het misschien niet helemaal goed doet?’ zo vraagt hij zich af. ‘Processen leiden af van de 99 procent dingen die wél goed gaan, die wél met de goede intenties gebeuren, die wél het juiste besluit zijn. Het kan niet zo zijn dat die 99 procent lijdt onder de 1 procent die verkeerd gaat.’

Allard Droste is mededirecteur en -eigenaar van het metaalbewerkingsbedrijf Aldowa, dat allerlei prijzen won, zoals de FD Gazelle en de MetaalUnie Award. Aldowa maakte onder andere de gevelplaten van het gebouw van het Internationaal Strafhof in Den Haag en de Markthal in Rotterdam.

De Rotterdamse ondernemer moet niets hebben van procedures en processen. Die zijn er volgens hem vooral omdat er wantrouwen heerst in bedrijven. ‘Ga weer terug naar de bedoeling, heb vertrouwen, maak af en toe een fout. Dan kun je minstens de helft, zo niet alle processen weghalen uit je organisatie.’

Vertrouwen

Het toverwoord bij Droste is vertrouwen. ‘Ik vraag op lezingen vaak: wie werkt er op basis van vertrouwen? Dan gaan er best veel handen de lucht in. Vervolgens vraag ik: wie werkt er op basis van 100 procent vertrouwen? Dan zijn het maximaal vier vingers die overblijven, en vaak ben ik zelfs de enige die zijn hand nog omhoog heeft.’

Wees welkom in het bedrijf, doe waar je goed in bent en waarin je wilt excelleren. En help elkaar daarbij.

Vertrouwen klinkt mooi, maar wat betekent het dan in de praktijk? Droste: ‘Bij ons bedrijf Aldowa bestaan geen functies meer, er zijn meer een soort rollen. We houden dan ook geen functioneringsgesprekken meer, want hoe kan een A4-tje met een functie nu iets zeggen over een persoon? Wees welkom in het bedrijf, doe waar je goed in bent en waarin je wilt excelleren. En help elkaar daarbij. Ik heb bijvoorbeeld een salesteam, de een is heel goed in excel, de ander vindt het verschrikkelijk. De ene doet dan iets in excel, terwijl de ander een extra klantgesprek voert. Daar heb je geen beoordelingsgesprek voor nodig.’

Hou het eenvoudig

Alle bedrijven willen graag dat mensen goed hun werk kunnen doen. Ze leggen daarom de missie en de visie vast en werken die vervolgens gedetailleerd uit tot er op individueel niveau een takenpakket met individuele doelstellingen ontstaat waarbinnen een medewerker zijn of haar werk moet doen. Maar ook dat ziet Droste anders: ‘Wij hebben een droom, en we hebben iedereen zijn of haar droom laten uitspreken. Dat hebben we gevisualiseerd, zodat het voor iedereen zichtbaar is, niet alleen voor de directie. Een droom is veel energieker dan een visie of missie en is de leidraad waarvoor iedereen komt, waarvoor mensen klanten helpen, waarvoor we elkaar helpen, fouten maken, of een nieuw idee bedenken. Dat werkt honderd keer beter dan allerlei systemen en processen.’

Een droom is veel energieker dan een visie of missie. Het werkt honderd keer beter dan allerlei systemen en processen.

Droste komt weer terug bij zijn stelling: hou het eenvoudig: ‘Neem beslissingen omdat het goed voelt. Daar hoef je niet over te vergaderen. Dat doe je thuis toch ook niet? Je gaat thuis toch ook niet uren vergaderen, functioneringsgesprekken houden en een proces inrichten voordat je een beslissing neemt?’

Semco in de polder

Allard Droste schreef een boek over zijn aanpak met de titel Semco in de polder. Het lijkt er dus op dat de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler zijn grote voorbeeld is. Droste lacht: ‘Ik had zelfs nooit van hem gehoord! Ik was mijn boek aan het schrijven en de uitgever wilde per se Semco in de titel. Mijn titel was: Goud in handen. Maar de uitgever hield voet bij stuk. Ik zei: ik ben geen Semco, maar een eenvoudige jongen uit de polder. Dus toen werd het Semco in de polder.’ Drostes werkwijze heeft echter wel veel overeen komsten met Semco en daarom kreeg Semler het eerste exemplaar van Semco in de Polder. ‘Ja, dat wilde ik graag doen. “Ken je hem dan?” vroeg iedereen. Nee, dat niet, maar toch had ik het binnen een maand geregeld.’

En daarmee geeft hij van zijn belangrijkste tips mee: zelfvertrouwen hebben. ‘Dat is wel de manier: je hebt een droom, dan moet je je gaan gedragen alsof je hem al hebt bereikt. Ik ben marathonloper, maar ik moet het alleen nog even doen. Als je zegt ik zal, ik hoop, ik wil ooit, dan slaan mensen er niet op aan. Als je zegt: “Ik heb honderd mensen, ik moet ze alleen nog even uitnodigen”, of “Ik heb het project, ik heb alleen de handtekeningen nog even nodig”, dan spreek je ambitie uit en gaat het lukken. Als je “ik hoop” zegt, dan bouw je de mogelijkheid van falen in.’

Durven

Naadloos komt het verhaal van Droste weer terug bij vertrouwen – en bij durven: ‘Je moet durven. Je moet durven vertrouwen. Je moet durven loslaten. Je moet durven fouten te maken. Je moet durven, durven, durven. En het gekke is, we kunnen het allemaal, maar zodra we de schoolbanken ingaan, verleren we dat. We zitten allemaal in hetzelfde bankje, we moeten onze vinger opsteken als we iets willen, in de dingen waar we goed in zijn krijgen we op dezelfde manier les als in de dingen waar we slecht in zijn, als je slecht bent krijgt je bijles, als je het fout doet krijg je een rode streep. En dat gaat zo verder. Daardoor leren we durven af, maar het durven is het moeilijkst. Durf nou eens als manager. Durf nou eens als medewerker. Geef eens aan dat je gelooft dat het kan.’

Iedereen wil iets bijdragen

Durven is het sleutelwoord, maar wat kun je doen om dat durven toe te passen? Droste: ‘Wat je overnight kan doen, met een knip van je vingers, is beginnen met vertrouwen. Daarvoor hoef je niet naar een goeroe, niet naar Nyenrode, niet op cursus. Dat kun je zo doen. Ik vraag altijd: wil je zelf vertrouwd worden? Ja, zegt iedereen. Maar waarom vertrouw je dan niet op een ander?’

‘Je hebt managers die denken dat zij altijd moeilijke beslissingen moeten nemen, dat zij de fouten moeten herstellen, dat zij er vandoor moeten gaan met het goede idee. Voordat je het weet is de manager zich een slag in de rondte aan het werken. De manager krijgt een burn-out en de medewerker denkt: Joh, als ik hier niks mag doen, dan leun ik wel een beetje achterover. Maar iedereen wil naar huis met het idee dat hij of zij heeft bijgedragen. Als je ze dat geeft, dan krijgen mensen vleugels.’

‘Ik heb een jongen in mijn bedrijf, hij kwam tien jaar geleden binnen en zou zogenaamd beperkt inzetbaar zijn. Hij is begonnen met vegen, ging toen met machines werken, en regelt nu de hele logistiek. Hij werkt soms tien uur per dag, soms zes uur, ik weet het eigenlijk niet, want dat hou ik niet bij. Hij regelt alles zelf. We hebben een dame die een Schoevers-opleiding heeft gedaan, zij deed administratieve taken, maar laatst haalde ze een opdracht van 480.000 euro binnen, omdat ze het leuk vond.’

Doorbreek de regels

Maar dat vertrouwen is door regels, angst en procedures ver te zoeken. Droste geeft nog een voorbeeld: ‘Ik was vanochtend op bezoek bij de Rabobank. Daar staan allemaal poortjes waarvoor je een pasje moet hebben om als werknemer, klant, bezoeker door naar binnen te gaan. Het systeem was stuk, dus het duurde ruim 20 minuten voordat ik binnen was. Ik vraag me dan af waarom er zo’n poortje is. Welk signaal geef je dan af? Hoe welkom zijn je medewerkers in het bedrijf? Hoe welkom zijn de klanten?’

Volgens Droste is het allemaal echt heel simpel: ‘Gebruik gewoon je boerenverstand. Boeren doen dat ook, die zien een bui aankomen en gaan maaien. En als de maaier stuk is, bellen ze geen consultant, maar dan repareren ze de maaier. Daar heb je geen processen of procedures voor nodig.’


Allard Droste is een van de key-note sprekers van het 12e Jaarcongres Procesmanagement dat op 23 november 2017 plaatsvindt in Burgers’ Zoo Arnhem.

Meer informatie en aanmelden: www.procesmanagement.sigmaonline.nl

Bron: Sigma, nr. 4, september 2017 

 

 

 

Laatste update: 14 sep 2017

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Allard Droste durven inspiratie jaarcongresprocesmanagement Kwaliteit Kwaliteitsmanagement Procesmanagement Ricardo Semler vertrouwen

Verder lezen

4 mrt 2021Kwaliteitsmanagement
Vier process excellence-trends voor organisaties om in de gaten te houden
23 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)
19 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het procescanvas in de praktijk: een digitale GGD
10 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Paradoxale dialoog maakt het verschil: van kantelen naar schakelen
1 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het VVFPP-model: lean als verbeterproces
29 jan 2021Kwaliteitsmanagement
Online werkvorm: Guilty pleasure

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)23 feb 2021
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing