• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel20 jan 2020

Alleskunners kunnen niks

Persoonlijke groei

Ondernemen is alles kunnen, wordt wel gezegd. Je moet een duizendpoot zijn of het beroemde, maar niet bestaande, schaap met vijf poten. Maar hoe goed is de sporter die elke dag sport, maar elke dag een andere sport
doet? Hoe goed is de aanvaller, die ook verdedigt, het spel verdeelt en tevens als keeper optreedt? Helemaal niet goed, weten we allemaal. Alles kunnen is dus een heel slecht idee.

Een goede ondernemer of manager kan iets heel goed en weet zich te omringen met andere mensen die heel goed zijn in hún expertise. Samen vormen zij een winnende combinatie. Hoe is het mogelijk dat we dit allemaal weten en ook dagelijks ervaren, en toch het alles kunnen zo sterk positief wordt gecultiveerd? Het is helemaal bijzonder vreemd als je beseft dat mensen als kuddedieren logischerwijs alleen kunnen slagen met hulp van anderen in de kudde. En dat een sterke kudde juist bestaat uit een saamhorige groep mensen (dieren) met uiteenlopende competenties. Het moet iets in onze opvoeding zijn. We cultiveren blijkbaar het onjuiste. Aansprekende ondernemers en captains of industry portretteren we het liefst als solisten. Ze leren wel om altijd te zeggen dat het mede door het team komt, maar stelen toch het liefst zelf de show. Dus ja, we cultiveren dit, maar de werkelijkheid is anders. En als je als ondernemer of manager succesvol wilt zijn, moet je niet in de alles kunnen-valkuil vallen.

Succes is dus je ergens op toeleggen en dit heel veel doen. Malcolm Gladwell heeft ons ooit geleerd dat je 10.000 uur iets gedaan moet hebben om er echt meester in te zijn. Die 10.000 uur bereik je nooit als je van alles doet. Wij krijgen vaak de kritiek dat wij zelf ook heel veel verschillende zaken doen, maar schijn bedriegt. We zijn eigenlijk alleen maar bezig met merkpositioneren en activeren, en omdat we anderen de andere zaken laten doen, kunnen we dit tegelijkertijd voor zoveel mooie merken doen, van anderen en van onszelf.

Groeiversnellers
50 breekijzers voor elke groeifase van jouw bedrijf

Toeleggen en vlieguren maken is belangrijker dan talent hebben. Als je het maar doet, word je er vanzelf goed in. Daarbij is het wel belangrijk dat je het leuk vindt, anders haal je de 10.000 uur nooit. En er moeten anderen zijn die er waarde in zien en bereid zijn ervoor te betalen, in welke vorm dan ook: salaris, aandelen, dat maakt niet uit. Hiermee hebben we dan het egelprincipe van Jim Collins te pakken. Succes zit op het snijvlak van kunnen (talent), willen (passion) en waardering (economic engine). Pas op, Collins noemde kunnen ‘talent’, maar hij bedoelde niet of je er talent voor hebt, maar of je er echt heel goed in bent. Uiteraard moet je je vervolgens omringen met anderen, met wie je wel een band hebt en die iets anders relevants heel goed kunnen. Dat is het geheim van succesvol ondernemerschap, niet het zo geprezen alles kunnen.

Tips:

  1. Kies waar je goed in wilt worden.
  2. Blijf altijd trainen en uren maken in jouw kunde.
  3. Durf – met name aan jezelf – toe te geven dat je
    heel veel niet kunt.

Bron: Groeiversnellers

Door: Marc van Eck, Markward van der Mieden 

Laatste update: 20 jan 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Groeiversnellers Marc van Eck Markward van der Mieden ondernemen persoonlijke effectiviteit Strategie talentmanagement talentontwikkeling

Verder lezen

24 feb 2021Persoonlijke groei
Preview Stevig staan in intense situaties - Versterk je balans met Embodied Learning
24 feb 2021Persoonlijke groei
Het inboxmoeras
18 feb 2021Persoonlijke groei
De choreografie van het tweegesprek
27 jan 2021Persoonlijke groei
Een vitaal leerklimaat gaat om de balans tussen hoofd, hart en handen
15 jan 2021Persoonlijke groei
Afspraak is afspraak
18 dec 2020Persoonlijke groei
Pokkebaan of droomwerk?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs persoonlijke groei

    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
    De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.18 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    De Emotiedokter: Wat zijn emoties en waarom hebben we ze?4 sep 2019
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken persoonlijke groei

    Trainen zonder zaaltjesleed
    Van uitgeblust naar energiek
    The Devil Inside
    Good Talk - How to Design Conversations That Matter
    De juiste vraag
    Mijn Binnenste Buiten
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing