• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel17 okt 2018

‘De schoorsteen moet roken’

Kwaliteitsmanagement

Onlangs hoorde André Nijhof een veelzeggende uitspraak. Het gesprek ging over het belang van meervoudige waardecreatie voor private en publieke organisaties. Er ontstond een kentering toen iemand aangaf: ‘Allemaal leuk en aardig, maar de schoorsteen moet wel roken!’

Dit zegt veel over onze perceptie bij dit soort thema’s. Voor industriële bedrijven is het belang dat de schoorsteen moet roken, want als de schoorsteen blijft roken draait de productie volop en dat is nodig voor een goede bezettingsgraad en bijbehorende bedrijfsresultaten. Dat diezelfde rokende schoorsteen voor vervuiling van het milieu zorgt, lijkt dan niet ter zake te doen. Een markant voorbeeld van de inrichting van het bedrijfsleven die we gelukkig steeds meer achter ons laten.

Alternatieven

Tijden veranderen. Ook in letterlijke zin. Want het is maar zeer de vraag of de schoorsteen nog moet roken om vol in productie te zijn. Door de opkomst van schone energieopwekking, zijn er alternatieven zoals zonnecollectoren en windenergie. En met de schaalvergroting is het anno 2017 rond de evenaar al rendabeler om te investeren in een veld met zonnecollectoren dan in opwekking op basis van fossiele brandstoffen. Deze geografische lijn schuift snel op naar het noorden en het zuiden. Dus de productie kan tegenwoordig ook volop draaien zonder rokende schoorsteen.

Het is maar zeer de vraag of de schoorsteen nog moet roken om vol in productie te zijn.

Perceptie is het obstakel

Maar ook in figuurlijke zin zijn tijden aan het veranderen. De achtergrond van de uitspraak ‘Allemaal leuk en aardig, maar de schoorsteen moet wel roken’ is de perceptie dat duurzaam ondernemen ten koste gaat van productie, omzet en winst. Juist die perceptie vormt het belangrijkste obstakel om meer vooruitgang te boeken. Want bedrijven als Interface, Unilever, Patagonia en Buurtzorg bewijzen dat juist met een inzet op duurzaamheid op lange termijn veel verbetering van de bedrijfsresultaten kan worden geboekt.

De achtergrond van de uitspraak ‘Allemaal leuk en aardig, maar de schoorsteen moet wel roken’ is de perceptie dat duurzaam ondernemen ten koste gaat van productie, omzet en winst.

Paradox

Dus wordt het daarmee simpel voor bestuurders? Liggen duurzaamheid en financiële resultaten inderdaad in elkaars verlengde? Waarom vinden zoveel bedrijven het dan zo lastig om volop in te zetten op duurzaamheid en meervoudige waardecreatie? Daar zijn redenen voor: juist die bedrijven die duurzaamheid niet primair vanwege economisch gewin oppakken, zijn op de langere termijn degenen die er de grootste opbrengsten mee realiseren.

Juist die bedrijven die duurzaamheid niet primair vanwege economisch gewin oppakken, zijn op de langere termijn degenen die er de grootste opbrengsten mee realiseren.

Om deze ‘paradox van intrinsieke motivatie’ te doorgronden, helpt het om te denken aan het gedrag van onze kinderen. We willen graag dat onze kinderen eerlijk zijn tegen ons. Niet omdat ze daarvoor bestraft of beloond worden, maar omdat ze dat zelf willen. Oprechte eerlijkheid is veel waardevoller dan tactische eerlijkheid.

Datzelfde mechanisme speelt in het bedrijfsleven. Door oprecht te streven naar waardecreatie op lange termijn weten ketenpartners waarvoor ze wel en niet bij een bedrijf kunnen aankloppen. En dat kan op termijn ook tot goede bedrijfsresultaten leiden. Maar indien ketenpartners de indruk hebben dat het alleen een tactische insteek is – voor zover en zolang het uitkomt – wijzigt er wat in de relatie en blijven we hangen in de oude wijze van werken.

Duurzame bedrijfsvoering

Dus als bestuurders de langetermijnwaardecreatie – zoals die bij de herziening van de Corporate Governance code door de commissie Van Manen op de agenda is gezet – is de intentie erachter cruciaal voor het effect.

Daarom hoop ik in een volgend gesprek het volgende te horen: ‘Wellicht moest de schoorsteen roken, maar tegenwoordig moeten we vooral letten op oprechtheid en commitment als tekenen van een duurzame bedrijfsvoering met gezonde bedrijfsresultaten’.

André Nijhof is professor Sustainable Business & Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij lid van het panel van deskundigen van de transparantiebenchmark en visiting professor bij Upeace in Costa Rica en Chang Gung Universiteit.

Collegereeks Kwaliteitsmanagement

 

André Nijhof verzorgt een college in de Collegereeks Kwaliteitsmanagement. (start 7 november 2018)

 

 

 

 

Laatste update: 17 oct 2018

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

André Nijhof Duurzaam ondernemen Kwaliteit Kwaliteitsmanagement

Verder lezen

4 mrt 2021Kwaliteitsmanagement
Vier process excellence-trends voor organisaties om in de gaten te houden
23 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)
19 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het procescanvas in de praktijk: een digitale GGD
10 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Paradoxale dialoog maakt het verschil: van kantelen naar schakelen
1 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het VVFPP-model: lean als verbeterproces
29 jan 2021Kwaliteitsmanagement
Online werkvorm: Guilty pleasure

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)23 feb 2021
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing