• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel2 jun 2017

    Anticipeer: vaardigheden aangeleerd, niet aangeboren

    Persoonlijke groei

    Je hoort weleens iemand een boeiend toekomstgericht verhaal vertellen, compleet met meeslepende beschrijvingen van de veranderingen die de spreker voorziet, fascinerende trends, intrigerende gebeurtenissen die deze trends in gang zullen gaan zetten en een kraakhelder beeld van hoe dit allemaal in elkaar past.

    Alle innovatieve ideeën beginnen als vage indrukken en niet als doorbraken
    Alle innovatieve ideeën beginnen als vage indrukken en niet als doorbraken

    Als de spreker het goed doet, ben je waarschijnlijk onder de indruk en zul je vermoedelijk concluderen dat dit een inspirerend verhaal van een zeer begaafde spreker is.

    Je hebt het?

    Het is heel makkelijk (en dit gebeurt dan ook ontzettend vaak) om vervolgens de conclusie te trekken dat het vermogen om zulke krachtige verbindingen te leggen, om zulke heldere inzichten te geven en ze met zoveel zelfvertrouwen en overtuiging over te brengen, een aangeboren gave is. Je hebt het of je hebt het niet. Grote sprekers zoals Jack Welch, Larry Ellison en Sam Walton vallen bijvoorbeeld in deze categorie.

    Als jij – zoals de meesten van ons – niét in die categorie valt, lijkt het een behoorlijke opgave om meer visionair en inspirerend te worden. Dit kan ertoe leiden dat we ons ervan distantiëren en het afdoen als ‘te moeilijk’, omdat we denken dat het niet voor gewone stervelingen is weggelegd.

    In Where Good Ideas Come From gaat Steven Johnson in op een vergelijkbare misvatting over het genereren van innovatieve ideeën. We hebben de neiging te geloven dat goede ideeën zich aan ons openbaren in eureka-momenten waarop er ineens een lampje gaat branden bij zulke zeldzame, unieke en opmerkelijke personen.

    Deze overtuiging wordt waarschijnlijk gevoed door het anekdotisch bewijs: een verhaal over een openbaring waarbij een geniaal idee inslaat als een bliksemflits is natuurlijk veel boeiender dan een verhaal over uren, dagen en weken van bewust nadenken en onderzoek doen, schrijven en herschrijven, halfbakken ideeën
    overwegen en het vele keren fout hebben voordat je het eindelijk een keertje goed had. We genieten van de illusie van een briljante geest die plotseling met briljante inzichten komt.

    In werkelijkheid gaat het bijna altijd anders. Om Johnson aan te halen: ‘Goede ideeën komen niet zomaar uit de lucht vallen; ze worden opgebouwd uit een verzameling van bestaande onderdelen, waarvan de samenstelling ‘groeit’ (en af en toe ineenkrimpt) naarmate de tijd vordert.’ Dit is verwant aan het visieproces: de meeste visies komen geleidelijk tot stand. Ze moeten een tijdje inweken.

    Visie start niet helder

    Gewoonlijk beginnen visies als een inzicht dat niet zo diepgaand of helder is als de uiteindelijke versie. Vervolgens hebben ze tijd nodig om een vorm aan te nemen, een paar keer van vorm te veranderen en uiteindelijk de vorm te krijgen waarin men zich deze visies zal herinneren.  Thomas Edison ontwikkelde duizenden gloeilampen voordat hij er eindelijk eentje maakte die het deed.

    Johnson heeft hier een term voor: the slow hunch. Hij merkt op dat vrijwel alle innovatieve ideeën beginnen als vage indrukken en niet als doorbraken. Het baanbrekende idee dat uiteindelijk voortvloeit uit zo’n vage indruk is het product van doorzettingsvermogen en vaak een combinatie van ingevingen (hunches) die in de loop der tijd samenvallen en versmelten – het is dus niet een plotselinge flits van kraakhelder inzicht.

    Een visie ontstaat op dezelfde manier, niet als een briljante ingeving maar als een concept in wording dat zowel inspanning en tijd als een oplettende, tolerante mentaliteit vereist.

    Bron: Anticipeer

    Door: Rob-Jan de Jong

    Cover Anticpeer

    Anticipeer

    Het boek: Anticipeer
    Een leider moet een aanlokkelijke visie hebben is de heersende theorie, maar in de praktijk worstelt vrijwel elke leider met de kunst van het verbeelden, vooruitkijken en inspireren. Deze fascinerende tegenstelling over het kernthema in leiderschap, het hebben van een toekomstvisie, wordt in dit boek met tal van verhalen, voorbeelden en tips grondig en praktisch aangepakt.

    • Meer informatie over Anticipeer >>>

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    competentiemanagement competenties persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling talentontwikkeling

    Verder lezen

    10 dec 2019Persoonlijke groei
    Waar kom je ’s ochtends je bed voor uit?
    20 nov 2019Persoonlijke groei
    Loskomen van tradities
    13 nov 2019Persoonlijke groei
    Drie componenten voor het bereiken van doelen
    8 nov 2019Persoonlijke groei
    Vertrouwen als kompas - Werken aan een cultuur van vertrouwen
    23 sep 2019Persoonlijke groei
    Doorgrond je eigen spanning in 10 vragen
    19 sep 2019Persoonlijke groei
    Slecht-nieuwstoespraken: hoe geef je die?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over persoonlijke groei

    Waar kom je ’s ochtends je bed voor uit?10 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    Drie componenten voor het bereiken van doelen13 nov 2019

    Boeken over persoonlijke groei

    Hooggeëerd publiek
    Ga doen wat je écht belangrijk vindt!
    Liefde voor lerenLiefde voor leren

    Events over persoonlijke groei

    Brochure Management Impact Academy

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing