• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel4 jul 2022

    Arbeidsconflict in het model van de ijsberg

    Organisatie

    Als we specifiek naar arbeidsconflicten kijken, dan is het goed te onderkennen dat een conflict tussen leidinggevende A en medewerker B eigenlijk nooit op zichzelf staat. A en B zijn onderdeel van team X in organisatie Y in land Z en ook onderdeel van familie C en D. Zowel voor het ontstaan als het oplossen van
    het conflict geldt dat soms meer (aandacht) nodig is dan alleen rekening houden met de interactie tussen A en B.

    Voor de partijen in een geëscaleerd conflict zijn er vaak op meerdere terreinen pijnpunten. Deze pijnpunten zijn voor partijen zelf vaak moeilijk te onderscheiden; in de misère ervaart men vaak een ‘bak ellende als een kluwen spaghetti’.

    Vergelijk het met een ijsberg.

    Boven de zeespiegel zien we:

    • A het materiële en instrumentele; bijvoorbeeld de (vermeende) afspraak over een loonsverhoging. Maar onder de zeespiegel speelt er nog veel meer. Van net onder de zeespiegel naar verder de diepte in achtereenvolgens:
    • B de belangen, ofwel waartoe dient het materiële? In dit voorbeeld kan loonsverhoging de volgende belangen dienen: levensonderhoud, bestaanszekerheid en erkenning.
    • C de laag van de waarden. In dit voorbeeld kan een geschonden waarde zijn: ‘je komt je afspraken na’ als
    • een toezegging over loonsverhoging niet in stand wordt gehouden door werkgever.
      Als in dit voorbeeld werknemer tegen werkgever zegt: ‘Je moet je afspraken nakomen’, en werkgever daarop reageert met: ‘Jij moet niet zo zeuren’, kan werknemer in de vierde laag worden geraakt, namelijk:
    • D identiteit: als in dit voorbeeld werknemer tegen leidinggevende zegt ‘Je moet jouw afspraken nakomen’
    • en deze daarop reageert met ‘Jij moet niet zo zeuren’, dan kan de werknemer in de vierde en diepste
    • laag worden geraakt. Namelijk die van zijn identiteit omdat hij zich niet gehoord voelt en niet serieus is
    • genomen.

    Van A naar D is er in toenemende mate sprake van escalatie.

    Kosten van arbeidsconflicten

    De impact van een geëscaleerd arbeidsconflict kan groot zijn op de medewerker(s) die het betreft, op het team waarin men werkt, op de organisatie en op externe relaties. Deze impact betreft zowel zakelijke als persoonlijke aspecten.

    Materiële kosten van arbeidsconflicten zijn onder meer: verlies aan productiviteit, kosten begeleiding door interne deskundigen (zoals HR, management, juristen, vertrouwenspersoon, bedrijfsmaatschappelijk werk), kosten begeleiding door externe deskundigen (zoals casemanager, bedrijfsarts, advocaat), inhuur derden en bij vertrek van een collega een ontslagvergoeding en kosten van werving en selectie, en inwerken nieuwe collega.
    Kortom, dit zijn kosten die redelijk meetbaar zijn.

    Conflictvaardig op het werk
    Win vertrouwen met conflicthantering en mediation. Bestel op Businezz

    Immateriële kosten

    Immateriële kosten zijn moeilijker meetbaar, maar daarom zeker niet minder belangrijk. Deze kosten raken A en B die in het conflict verzeild raken mogelijk nog meer dan de materiële. Het gaat hierbij meestal om gevoelens van onmacht welke voortkomen uit de angst, boosheid en verdriet die A en B ervaren in een in hun beleving vaak uitzichtloze situatie. Welke rol A en B hebben, kan maken dat voor de een het arbeidsconflict zijn hele dag
    beheerst, terwijl het voor de ander een van de aandachtspunten in een verder volle agenda is. Dit zal meestal niet bijdragen aan begrip voor het perspectief van de ander.

    Ook geliefden van A of B kunnen zich diep geraakt voelen door de effecten die het geëscaleerde conflict op zijn of haar partner heeft. Niet zelden draagt dit bij aan een verdere escalatie van het conflict tussen A en B. Voor de-escalatie en het oplossen van de situatie kan het betrekken van de partner dan nuttig en nodig zijn.

    Stress door negatieve feedback

    Negatieve feedback doet hetzelfde met de hersenen als fysieke pijn. In geëscaleerde conflicten krijgen A en B negatieve feedback van elkaar en mogelijke andere betrokkenen. Dit levert stress op. Op zich is het beleven van stress een natuurlijke en gezonde gebeurtenis. Het maakt dat je adequaat kunt reageren op de gebeurtenis
    die stress oproept zodat de situatie normaliseert. Langdurig blootstaan aan stress vermindert echter het gevoel van welzijn en heeft een negatieve invloed op de gezondheid.

    Bron: Conflictvaardig op het werk

    Door: Jan Plevier, Frank Emmelot

    Laatste update: 04 jul 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    conflicten omgaan met conflicten Organisatie organisatieontwikkeling

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing