• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel3 mrt 2020

Arko van Brakel: ‘Als je een piramide bouwt, krijg je mummies’

Innovatie

Het probleem bij veel organisaties is dat managers hun positie verdedigen door informatie – bewust of onbewust - achter te houden om zodoende een voorsprong op hun medewerkers te hebben en macht uit te kunnen oefenen. Het doodt innovatie. Wie piramides bouwt, krijgt mummies. ‘Om de problemen van nu te tackelen is nieuw leiderschap nodig’, betoogt ondernemer en auteur van managementboeken Arko van Brakel. Een gesprek over medewerkers aannemen die meer talent hebben dan hun managers, psychologische veiligheid en fuck-up friday.

Per saldo zijn er maar heel weinig geniën in de wereld. Steve Jobs, Elon Musk…. Het zijn de uitzonderingen doceert Arko Van Brakel. ‘Ik denk dat 99% van de mensen geen genie is. En toch gedraagt het overgrote deel van de managers zich alsof ze wel genieën zijn. Onzin dus. Goede managers nemen mensen aan die meer weten dan zij, bieden desnoods een hoger salaris dan zijzelf ontvangen en laten zichzelf zo uitdagen. De rol van de klassieke manager is aan het uitsterven, we hebben nieuw leiderschap nodig. Zeker de middenmanagers zijn een bedreigde menssoort.’

Semco-stijl

Van Brakel houdt een pleidooi voor meer eigenaarschap en ondernemerschap (hij schreef het boek Ondernemen met Impact) op de werkvloer. ‘Waarom kunnen mensen thuis/privé wel grote beslissingen nemen, maar mogen ze dat op hun werk niet? We staan voor drie grote –exponentiële- trends: verduurzamen, vergrijzing en digitalisering. Die trends kun je niet los aanpakken maar moet je alle drie in één keer te lijf gaan. Dat kan niet meer met klassiek management, daar heb je iedereen voor nodig.’ En dus pleit Van Brakel voor de Semco-stijl. Geen vaste werktijden, geen prikklok, werknemers bepalen zelf wat ze verdienen en vooral: beschikken over alle informatie die beschikbaar is. Van Brakel: ‘Als je een piramide bouwt, krijg je mummies. Hiërarchie slaat innovatief denken dood. Een geweldloze maatschappij vraagt om geweldloze bedrijven. Daarmee bedoel ik dat mensen psychologische veiligheid moeten hebben waarbij ze geen druk ervaren en fouten mogen maken. We zitten in dit land nog veel te veel vast aan regels en hiërarchie. Daar gaan we de toekomstige uitdagingen niet mee tackelen. Geef je mensen vrijheid en verantwoordelijkheid, dan krijg je als bonus innovatie en eigenaarschap. Achterhouden van informatie doen managers alleen om hun eigen positie te rechtvaardigen, niet om een organisatie verder te brengen. De stille kracht zit op de werkvloer. Organiseer fuck-up friday: een dag waarop je jouw failure van de week mag vertellen.’

Overvloed en Spotify-model

Organiseren met toekomst
Transformatie van een organisatie is moeilijk, maar stilstaan is geen optie. Met onder anderen Arko van Brakel

Volgens Van Brakel is sprake van een wereld met overvloed. ‘Zon en wind leveren voldoende energie om overal ter wereld schoon water en gezond voedsel te hebben. Alle technologische innovaties zijn er of liggen binnen handbereik om de gehele wereld dezelfde welvaart te bieden. Toekomstig leiderschap moet erop gericht zijn om die overvloed slim aan te wenden. Welvaart en welzijn kunnen samen gaan. Het Spotify-model laat zien dat iedereen over alle muziek kan beschikken die er is, zonder dat je fysieke muziekdragers hoeft te maken. Rihanna biedt muziek, maar consumeert ook. Is een prosumer (producent en consument). Dat kan voor heel veel sectoren gaan gelden. Banken snappen dat bijvoorbeeld nog niet. Een klant geeft geld, en leent: een prosumer dus. Maar de bank beschouwt dat niet zo. Gelukkig behandelen de meeste banken je inmiddels wel als klant, maar nog lang niet als de mede-ontwikkelaar van hun producten wat we feitelijk allemaal zijn! We zitten heel dicht tegen een deeleconomie aan, zonder het te zien. In heel veel sectoren kun je middels innovaties en een Spotify-achtige aanpak geweldige welvaart realiseren zonder dat dat ten koste gaat van milieu.’

Diversiteit

Zorg daarbij als (toekomstig) leider wel voor voldoende diversiteit. Van Brakel: ‘Organisaties zijn ecosystemen. Ze functioneren het beste op basis van diversiteit: in alle geledingen. Haal je diversiteit weg, dan klapt een ecosysteem in elkaar. Tegengeluiden bijvoorbeeld horen bij een ecosysteem, maar hedendaags management functioneert veel te veel op basis van macht in plaats van op het genereren van tegengeluid. Toekomstig leiderschap vraagt ondernemers die echte impact hebben.’ Groei moet daarbij voor ondernemers geen doel op zich zijn. Van Brakel: ‘De wereldbevolking krimpt op termijn. Dat betekent onvermijdelijk dat er minder economische groei zal zijn. De economieboeken moeten geherdefinieerd worden: economen denken immers alleen in schaarste. Maar we hebben geen schaarste, we hebben overvloed.’

  • Arko van Brakel is één van de sprekers tijdens de collegereeks Organiseren met Toekomst >>>
  • Meer informatie over het nieuwe boek van Arko: Ondernemen met Impact >>>

Door: Ronald Buitenhuis

 

(nb: als je piramides bouwt, krijg je mummies, is ook de ondertitel van een boek van Eric Koenen – red.)

Laatste update: 03 mar 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Arko van Brakel Businessinnovatie disruptieve innovatie Interview organisatieontwikkeling organisatiestructuur

Verder lezen

23 feb 2021Innovatie
Wordt Facebook opgesplitst in 2021?
17 feb 2021Innovatie
Roeien met de riemen die we maken
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Innovatie
Van wachtwoord veranderen naar wachtwoordloos
27 jan 2021Innovatie
Leren innoveren voor de maatschappij
13 jan 2021Innovatie
Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken innovatie

    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing