• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel7 dec 2021

    Aspecten van leiderschap deel 1: Visie

    Leiderschap

    Wil je een succesvol leider zijn, dan zul je over een heldere visie moeten beschikken. Niet dat je je direct hoeft te meten met mensen als Nelson Mandela of Mahatma Gandhi, maar wanneer je leiderschap ambieert kun je niet om het hebben van een visie heen. Die visie komt van jezelf, of je bent heel vaardig die met anderen te ontwikkelen.

    Visie gaat over het weten waarvoor je gaat. Hoe wil je de wereld van morgen gaan beïnvloeden. Het is de stip op de horizon die je vervult met ambitie om in het hier en nu te doen wat nodig is om daar te komen. Mensen zonder visie volgen mensen die wel een visie hebben, zij hebben immers richting, ze weten de weg! Het zorgt ervoor dat je als leider het stuur in handen hebt. Zonder visie is er geen leiderschap. Succesvolle teams hebben gemeen dat ze een visie hebben die zowel richtinggevend als verbindend is.

    Leiderschap vereist twee dingen: 1 een VISIE van de wereld die nog niet bestaat en 2 het vermogen het te communiceren

    Simon Sinek

    Waarom

    Visie gaat je helpen om doelen te bepalen en inspanningen aan die doelen te verbinden. Natuurlijk dient het aan te sluiten op de strategie van de organisatie waarbinnen je werkt. Wanneer er geen verbinding is met de organisatiestrategie gaat het vroeg of laat helemaal fout. Mensen willen in de regel met zinvolle zaken bezig zijn en een goed geformuleerde visie reikt die zaken aan. In “Kus de visie wakker” gaan Hans van der Loo e.a. dieper in op de betekenis ervan. Een visie moet:

    • Betekenis geven. Het geeft een betekenisvol kader.
    • Richting geven. Het is je kompas voor doen en laten en geeft richting aan de ambitie.
    • Verbinden. Het inspireert, integreert en verbindt.
    • Energie geven. Het hoort een bron van energie te zijn omdat ze gevoelens van uitdaging, plezier en avontuur weerspiegelt.
    • Beoordelen. Het reikt criteria aan op basis waarvan er keuzes gemaakt kunnen worden.

    Ontwikkelen van een visie

    Het ontwikkelen van een visie mag meer zijn dan een puur rationeel-analytisch proces. Het is een creatieproces, waarbij die stip op de horizon ergens in de toekomst op een dieper niveau verbonden wordt met waarden, idealen en ambities. Je moet de balans zien te vinden tussen analytische en meer creatieve werkvormen, een balans in gebruik van linker- en rechterhersenhelft. De kunst is dus het zoeken naar balans tussen meer analytische werkvormen als SWOT-analyse en strategische dialoog enerzijds, en creatieve werkvormen die de verbeelding en creativiteit maximaal prikkelen anderzijds. Maak daarom vooral ook gebruik van foto’s, film, collages, muziek, schilderen en tekenen.

    Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal

    Albert Einstein

    KISS

    Hoewel het boven beschreven proces heel waardevol is, kent het ook een valkuil. Die valkuil is dat we rondjes blijven draaien en niet tot de kern komen. ‘Keep It short and simple’ is het advies. Het is zoeken naar de balans tussen creatie en ingewikkeld en tijdrovend gedoe. Ingewikkeld en tijdrovend gedoe levert soms wel fraaie teksten op, maar je kunt er vaak zo weinig mee.

    Enkele goede voorbeelden uit de praktijk:

    • “Kracht door samenwerking” VDL groep
    • “Alles voor een glimlach” Cool Blue
    • “Keep it simple” Philips

    Leg deze voorbeelden maar eens langs de betekenis die Hans van der Loo bovenstaand geeft. Het past en het is simpel. Een visie wordt helaas vaak onnodig ingewikkeld gemaakt. Mocht je het gevoel  hebben dat dat gebeurd is en twijfel hebben of de gecommuniceerde visie wel echt geland is, dan adviseer ik de “bullshit test” van Peter Senge te gebruiken: “Ask the person: what is your sense of the vision? And how did this vision effect what you did today. And if people say ‘I don’t know’, then the vision is not there. It is only there if it influences day to day actions.”

    Leiderschap van de programmamanager
    Hoe jij het verschil maakt in doelgerichte opgaven

    Visie en leiderschap

    Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De visie van jou als leider geeft richting, verbind, legitimeert acties en committeert mensen aan diezelfde acties. Die visie moet je leven, je moet hem voelen tot in je poriën. Alleen dan is hij geloofwaardig en zul je in staat zijn je mensen volledig mee te krijgen.

    Moet je altijd die stip op de horizon in je eentje bedenken als leidinggevende? Mijn advies is, indien mogelijk, anderen daarin te betrekken. Je creëert op die wijze eigenaarschap en draagvlak en dat maakt het alleen maar makkelijker. Mensen die mee hebben gedacht hoef je niet te overtuigen en dat scheelt een hoop tijd en energie. Het is wel zaak je te realiseren dat je als leidinggevende uiteindelijk altijd de (eind)verantwoordelijkheid draagt.

    Goed leiderschap zorgt voor goede resultaten. In een serie ‘aspecten van leiderschap’ wordt leiderschap vanuit verschillende invalshoeken belicht. Inspiratie voor deze serie haalde ik o.a. uit het boek ‘Leiderschap voor de programmamanager.’ Dit is deel 1 van 12.

    Door: Rijk Binnekamp

    Rijk Binnekamp is zo’n 20 jaar actief geweest op gebied van training, coaching en leiderschapsontwikkeling, heeft nog immer een bovengemiddelde interesse in leiderschap en alle aspecten die daar mee samenhangen. Zijn ideeën en gedachten vertrouwt hij regelmatig toe aan papier.

    Laatste update: 07 dec 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Column Leiderschap leidinggeven Rijk Binnekamp

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid
    15 jul 2022Leiderschap
    HR-handboek als obstakel voor waardering
  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing