• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel24 jun 2022

    Bedrijf verkopen? Met deze tips sluit je een goede deal!

    Ingezonden berichten

    Jouw bedrijf beschouw je als je levenswerk. Dag in, dat uit heb jij je ingezet om jouw werk tot een succes te maken. Bloed, zweet en helaas ook tranen zijn hierin gaan zitten. Maar je voelt dat het moment nadert; het moment dat het goed is om te stoppen.

    Dit kan diverse redenen hebben, omdat je de pensioenleeftijd nadert of toe bent aan een nieuwe uitdaging. Toch hoeft stoppen niet altijd te beteken dat je bedrijf daarmee ophoudt te bestaan. Er staan namelijk vele ondernemers in de startblokken om het stokje van jou over te nemen.

    Hoe je dit proces in gang zet? Wij geven tips om goed en lucratief je bedrijf te verkopen.

    Bepaal je branche

    Het is natuurlijk bij jou wellicht al bekend, maar toch is het goed om te kijken binnen welke branche jij opereert en wat de gang van zaken daarbinnen is. Zo gelden er hele andere voorwaarden wanneer jij een fysieke winkel verkoopt inclusief personeel dan wanneer je bijvoorbeeld een tekstbureau van de hand doet.

    Bepaal de waarde

    Wanneer jij hebt bepaald binnen welke branche je je beweegt kun je vergelijkend onderzoek gaan doen; wat vragen concurrenten op dit moment aan prijzen? De markt was de laatste jaren waar het gaat om verkopen enorm gunstig, het is dan ook aan te raden niet te laag in te zetten. Jongeren zijn meer dan ooit gebrand op hun vrijheid, het zijn van eigen baas haakt hier perfect op aan.

    Natuurlijk moet je naast concurrenten ook naar jezelf kijken, wat heb jij aan waarde inmiddels opgebouwd als bedrijf? Hier kun je grofweg twee zaken onderscheiden, namelijk de harde kant zoals voorraad en vastgoed en daarnaast de zachte kant in de vorm van goodwill. Goodwill is de reputatie die jij inmiddels hebt opgebouwd en het klantenbestand.

    Er zijn geen algemeen geldende formules om de objectieve waarde van het bedrijf te bepalen, er zijn echter wel diverse methodieken ontwikkeld om een bedrijf te waarderen. Maar iedere professional heeft hierin zijn eigen voorkeuren. Om geloofwaardig over te komen is het goed om een gedegen berekening aan geïnteresseerden te kunnen laten zien, met daarbij duidelijk uitgelegd van welke methode er gebruik is gemaakt.

    Het is goed om te weten dat de berekende waarde eigenlijk nooit gelijk is aan de prijs die je voor jouw bedrijf kunt krijgen. Net als bij de huizenmarkt, is ook de overnamemarkt nooit precies in evenwicht. Soms is het een kopersmarkt, soms een verkopersmarkt (zoals nu op de huizenmarkt bijvoorbeeld). Tot slot zul je altijd blijven houden dat zowel de koper als de verkoper op hun eigen subjectieve manier naar het bedrijf kijken, en hieraan de prijs koppelen die zij het waard vinden.

    Bepaal de noodzaak

    Als laatste tip willen we nog meegeven dat het goed is om voor jezelf de noodzaak tot verkoop in kaart te brengen. Wanneer de tijd echt dringt dan zul je ook concessies moeten doen bij de verkoop.

    Daarnaast is het goed om te bepalen hoe je de overname voor je ziet, wil je het in één keer van de hand doen of juist geleidelijk uit je bedrijf stappen. Het loont om voor jezelf helder te hebben hoe komende jaren eruit gaat zien.

    Kortom, een bedrijf verkopen is zeer complex maar zeker niet onmogelijk. Een goede voorbereiding is hierbij ook de garantie tot een succesvolle overname. Er zijn vele tips te bedenken, maar schroom niet om professionele kennis in te huren. Dit betaalt zich later zeker uit.

    Laatste update: 01 jul 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Ingezonden berichten

    Verder lezen

    20 jul 2022Ingezonden berichten
    Waar moet je op letten bij de aanschaf van een printer?
    20 jul 2022Ingezonden berichten
    Uitstraling op de werkplek
    20 jul 2022Ingezonden berichten
    Beginnen als zzp’er: welke verzekeringen horen daarbij
    13 jul 2022Ingezonden berichten
    De voor- en nadelen van verschillende financieringsvormen
    13 jul 2022Ingezonden berichten
    Waarom het investeren in Tesla interessant kan zijn
    6 jul 2022Ingezonden berichten
    Dit is waarom outsourcing van uw ICT-processen zo aantrekkelijk is
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Ingezonden berichten ingezonden berichten

    Waar moet je op letten bij de aanschaf van een printer?20 jul 2022
    Uitstraling op de werkplek20 jul 2022
    Beginnen als zzp’er: welke verzekeringen horen daarbij20 jul 2022
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing