• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel17 okt 2019

    Ben Tiggelaar over het hart van de verandering: menselijk gedrag

    Verandermanagement

    Uiteindelijk draaien vrijwel alle belangrijke veranderingen, thuis op het werk of in onze maatschappij, om menselijk gedrag. Gedrag is geen onderdeel van een verandering, het ís de verandering.

    Ben Tiggelaar (foto: Elisabeth Ismail)
    Ben Tiggelaar (foto: Elisabeth Ismail)

    Een paar voorbeelden: als we voortaan de klant meer centraal willen stellen als organisatie, dan moet die klant dat ook zien in ons gedrag. Als we minder schadelijke stoffen willen uitstoten als maatschappij, dan moeten beslissers bij de overheid en in het bedrijfsleven, andere beslissingen nemen én uitvoeren. Als ik me fitter wil voelen, dan zal ik vaker uit mijn stoel moeten komen.
    De noodzaak van gedragsverandering zien is één ding. De vraag die meteen erna komt is altijd: hoe dan? Hoe krijg je jezelf en anderen zover dat ze hun gedrag ook echt veranderen?

    Lees ook:

    Ben Tiggelaar: Gedragsaanpassing is de grootste horde bij verandering

     

    Een praktische en realistische benadering is het COM-B-model, populair onder gedragswetenschappers. Volgens dit model moet je voor verandering werken aan meerdere factoren tegelijk: Capability, Opportunity en Motivation (COM) leiden gezamenlijk tot Behavior (B). In het Nederlands: gedrag wordt aangedreven door de volgende drie factoren:

    1. Capaciteit: is iemand in staat om het beoogde gedrag te vertonen? Fysiek en cognitief. Zijn onze mensen gekwalificeerd voor het nieuwe werk dat er moet gebeuren in ons bedrijf? Wat kun je doen aan belemmeringen op dit gebied?
    2. Gelegenheid: werkt de sociale en fysieke omgeving mee? Wat zijn de belemmeringen in de werkomgeving voor het gedrag dat je meer zou willen zien? Wat kun je doen om het makkelijker te maken, om de kans op gewenst gedrag te verhogen?
    3. Motivatie: is de innerlijke drang van mensen groot genoeg om het ene gedrag te verkiezen boven het andere? Verlangen mensen er bewust of onbewust eigenlijk wel naar? En hoe kun je dit beïnvloeden?

    Vaak kijken veranderaars naar slechts één van deze COM-B-elementen. En vaak gaat het dan over motivatie. We hopen dat mensen door voorlichting of financiële prikkels meer zin in ons plan krijgen. Maar meestal heeft dat maar weinig effect, omdat de factoren capaciteit en gelegenheid niet meewerken.

    Het Jaarcongres Verandermanagement
    Dé agenda voor succesvol veranderen

    Een van mijn belangrijke learnings uit de afgelopen jaren, zeker na het volgen van een summer school aan het Centre for Behaviour Change aan University College London (waar ook dit COM-B model is ontwikkeld en gevalideerd), is dat je de kans op een geslaagde verandering sterk vergroot door eerst een COM-B analyse te doen.

    Pas wanneer je weet wat er moet gebeuren in de drie factoren capaciteit, gelegenheid en motivatie om de kans op het gewenste gedrag te vergroten, dan kun je zinvol op zoek naar interventies. En op die manier werk je doelgericht in het hart van de verandering.

    Meer hierover tijdens het Jaarcongres Verandermanagement op 6 december in Arnhem.

    Door: Ben Tiggelaar

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Ben Tiggelaar Blog Column persoonlijke ontwikkeling Veranderkunde Verandermanagement

    Verder lezen

    19 jan 2021Verandermanagement
    Opschalen: een pleidooi voor modern verandermanagement
    12 jan 2021Verandermanagement
    Interveniëren? Ken je doelgroep!
    8 jan 2021Verandermanagement
    Terugkijken: webinar Iedereen verandert met Hans Vermaak
    6 jan 2021Verandermanagement
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang
    28 dec 2020Verandermanagement
    Niet loslaten, maar anders loslaten
    Arend Ardon Foto: Peter Strelitski/ De Beeldredaktie
    22 dec 2020Verandermanagement
    Arend Ardon over Traag Versnellen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs verandermanagement

    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
    Zelfproducerende patronen27 nov 2020
    Plasticiteit bevrijdt26 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken verandermanagement

    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
    Veranderen als samenspel
    Werken met Leren Veranderen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing