• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel1 sep 2016

    Ben Tiggelaar: Waarom we positief leiderschap nodig hebben

    Leiderschap

    Ben Tiggelaar heeft twee stellingen voor je. Doe even mee...

    "Zelfmanagement lijkt gemakkelijk, maar is het niet' (Foto Tiggelaar door Elisabeth Ismail)
    "Zelfmanagement lijkt gemakkelijk, maar is het niet' (Foto Tiggelaar door Elisabeth Ismail)
    Stelling: van alle factoren in de werkomgeving heeft de direct leidinggevende de grootste impact op het team, qua productiviteit, werkplezier en betrokkenheid. Klopt dat? Of klopt dat niet?

    Antwoord: volgens onderzoekers van onder meer Gallup en Google klopt de stelling. Gallup doet hier al decennialang onderzoek naar en Google wijdde er intern een meerjarige studie aan. De cijfers lieten geen ruimte voor twijfel: de impact van de direct leidinggevende op medewerkers is groter dan die van alle andere factoren.

    Stelling: de invloed van de direct leidinggevende is meestal positief. Waar of niet waar?
    Antwoord: Helaas. Studie na studie laat zien dat de meeste medewerkers hun manager als demotiverend ervaren. In een recent internationaal onderzoek van Hay Group zei 55% van de medewerkers dat hun leidinggevende een demotiverend werkklimaat creëert. In Nederland lag dat cijfer zelfs op 68%.

    Positief leiderschap

    Lastig. De meeste leidinggevenden die ik spreek willen uiteindelijk dat hun collega’s het fijn vinden om met ze te werken. Ze willen de motivatie en betrokkenheid van medewerkers stimuleren én goede resultaten boeken. Bovendien snapt iedereen dat deze zaken met elkaar samenhangen. Negativiteit ondermijnt op den duur prestaties. Positiviteit bevordert ze juist.

    ‘Positief leiderschap’ is een begrip dat in de laatste jaren populair is geworden. Onder meer door het werk van Kim Cameron en zijn collega’s van de Universiteit van Michigan. Positief leiderschap is een verzamelbegrip voor allerlei inzichten en technieken die in de afgelopen decennia zijn ontwikkeld binnen de psychologie en de bedrijfskunde. Inzichten en technieken die een bewezen positieve impact hebben op het welbevinden van mensen in organisaties én – essentieel – op de prestaties die ze leveren.

    Twee voorbeelden

    Twee bekende voorbeelden van dat soort inzichten en technieken zijn:

    1. de ‘strengths-benadering’;
    2. ‘appreciative inquiry’

    1. De strengths-benadering (die al door Peter Drucker op de kaart werd gezet in de jaren zestig) bepleit dat je als leidinggevende primair kijkt naar wat medewerkers goed kunnen en waarbij ze zich in hun element voelen. Juist binnen die gebieden stimuleer je hun ontwikkeling. Dit in tegenstelling tot de traditionele aanpak: kijken wat er niet deugt aan mensen en dat proberen te repareren. De sterke-puntenaanpak leidt tot een (veel) hogere motivatie en tot (veel) betere resultaten dan de traditionele aanpak.

    Leestip

    Niets meer missen?

    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    2. Appreciative inquiry is een benadering die werd ontwikkeld door onderzoeker David Cooperrider. Het houdt in dat je actief op zoek gaat naar de positieve afwijkingen. De vraag waarmee je de organisatie ingaat luidt: wat gaat hier wél goed? Waar en wanneer worden de verwachtingen overtroffen? De kunst is om het gedrag dat aan die prestaties ten grondslag ligt, van managers en van medewerkers, te bevestigen en te versterken.

    Wat is er nodig?

    Het is geen gemakkelijke taak waar je als leidinggevende voor staat. Binnen veel bedrijven ren je als leidinggevende van conflict naar probleem. Waarbij je vaak maatregelen moet nemen die lang niet iedereen leuk vindt. Dat geldt helemaal wanneer er binnen een organisatie veranderd moet worden. En iedere psycholoog kan je vertellen dat negatieve ervaringen een veel grotere impact hebben dan de positieve dingen die we meemaken.

    Een positieve sfeer creëren, waarbinnen medewerkers op een welwillende manier worden gestimuleerd om tot optimale resultaten te komen, resultaten die bovendien een positieve impact hebben in onze maatschappij, gaat daarom ook niet vanzelf. Met ‘een beetje aardig doen’ of ‘iets meer complimenten geven’ kom je er niet. Wat je als leidinggevende nodig hebt, is een robuuste set van evidence-based inzichten en technieken.

    En dat is precies waar positief leiderschap naar streeft.

    Ben Tiggelaar (foto: Elisabeth Ismail), bekend van boeken als ‘Dromen, durven, doen’, van seminars als ‘MBA in één dag’ en van zijn columns voor NRC Handelsblad. Daarnaast is hij ‘visiting professor’ op het gebied van leiderschap en verandering aan IE Business School in Madrid. Hij focust in zijn werk vooral op positief leiderschap en positieve verandering.

    Laatste update: 26 feb 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog dienend leiderschap leidinggeven persoonlijk leiderschap persoonlijke ontwikkeling Sociale transformatie Teammanagement Verandermanagement

    Verder lezen

    16 aug 2022Leiderschap
    Waardengericht leiderschap: met je kompas zorgen dat het écht is
    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing