• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel30 nov 2016

Benchmarking

Kwaliteitsmanagement

Benchmarking is een gestructureerde methode om bepaalde prestaties van de eigen processen te vergelijken met de prestaties van soortgelijke processen in andere organisaties, afdelingen of vestigingen. Het doel is het eigen prestatieniveau ten opzichte van de concurrenten te bepalen en op basis van die kennis maatregelen te nemen om de concurrentiepositie te verbeteren.

Hoe werkt benchmarking?

Door de prestaties van de eigen processen continu en systematisch te spiegelen aan soortgelijke processen bij anderen, verkrijgt men duidelijkheid over de eigen positie. Evaluatie van de resultaten van deze vergelijking leidt tot het formuleren van haalbare doelstellingen voor een project of een langetermijndoelstelling voor een organisatie. Het levert veel ideeën op hoe het eigen proces kan worden verbeterd.

Voorbeeld

Een ziekenhuis vergelijkt de prestaties van het behandelingsproces op een afdeling met die op dezelfde afdelingen van een ander ziekenhuis en een grote geprivatiseerde tandheelkundige kliniek.

Benchmarking

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanpak in 9 stappen

  1. Selecteer het onderwerp van de benchmarking. Baken het benchmarkonderwerp goed af om te voorkomen dat het onderzoek te veel tijd (en geld) zal kosten.
  2. Stel doel en reikwijdte van de benchmark vast. Bepaal onder meer wanneer de benchmark plaatsvindt.
  3. Formeer het uitvoeringsteam voor de benchmark.Vul een team van interne medewerkers zo nodig aan met een adviseur van buiten af.
  4. Selecteer de organisaties waarmee de eigen organisatie zich wil vergelijken. Dat zijn niet noodzakelijk concurrenten of branchegenoten. Sterker nog, het is aan te bevelen vergelijkbare processen te bekijken bij organisaties uit andere branches, omdat dat het blikveld veel meer verruimt.
  5. Bepaal de eigenschappen van de processen die vergeleken gaan worden. Bepaal daarvoor relevante prestatie-indicatoren en stel daarvan een heldere operationele definitie vast, zodat de uitkomsten ook vergelijkbaar zijn.
  6. Bepaal de methode van gegevensverzameling. Ga kijken en praten bij de andere organisaties.
  7. Ga over tot het daadwerkelijk verzamelen van de gegevens.
  8. Analyseer de verkregen gegevens en trek daar conclusies uit voor de eigen doelstellingen.
  9. Leid uit de resultaten een nieuwe procesinrichting en nieuwe doelstellingen af.

Opmerkingen

Bij een actief benchmarkproces voert de organisatie het hele stappenplan zelf uit.

Bij een passief benchmarkproces verzamelt men de gegevens niet zelf, maar put men die uit publiek beschikbare benchmarkdatabases met branches en prestatie-indicatoren per branche. Daarvoor is internet een belangrijke bron.

In de aanpak is beschreven hoe een benchmark bij andere organisaties kan worden uitgevoerd. Men kan ook intern benchmarken, waarbij vergelijking binnen de eigen organisatie tussen bijvoorbeeld de diverse businessunits plaatsvindt.

Bron: 111 Instrumenten voor kwaliteitsverbetering, door Arend Oosterhoorn

Meer lezen over instrumenten?  Abonneer u dan op de gratis e-mailnieuwsbrief. 

 

Laatste update: 30 nov 2016

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

benchmarking Instrumenten Kwaliteit kwaliteitsinstrumenten Kwaliteitsmanagement

Verder lezen

24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
De vier kernelementen van een procesontwerp
2 jun 2022Kennisfestival
Vliegende KPI’s en de faalparadox
23 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Geraakt worden als basis voor goede samenwerking (Longread)
9 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Zes succesfactoren voor - hybride- organiseren
5 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Hoe(zo) management? Beer, Jaques en Hoebeke over de waarde van hiërarchie (longread)

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing