• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel2 nov 2020

    Business Model Monday: de Business Model Shift

    Businessmodellen

    De succesverhalen die je in het boek Business Model Shifts maar ook online en in andere media vindt, laten innovatieve bedrijven van hun beste kant zien, alsof ze geen fouten maken en nooit verkeerd gokken, alsof het makkelijk is om ideeën om te zetten in levensvatbare nieuwe business die complete markten ontwricht. Maar kant-en-klaar succes bestaat niet.

    In de praktijk betekent innoveren hard werken en is de weg naar succes lang en vol obstakels. Zelfs in de casestudy’s die we hier presenteren, zie je dat de achtergrondverhalen, die we in veel gevallen achterwege laten vanwege ruimtegebrek of andere redactionele afwegingen, vol zitten met missers en constante pivots. Dat wil zeggen, als je continu toekomstige waarde wilt creëren, leveren en vastleggen, moet je tijd en resources blijven investeren in de vernieuwing van je businessmodellen.

    Shift voor shift veranderen

    Het is niet alleen belangrijk om je te realiseren dat zoiets als kant-en-klaar succes niet bestaat, maar ook om te focussen op één businessmodel tegelijkertijd in plaats van op een soort veelzijdige ‘big bang’ waarmee je alles ontwricht. Sterker nog, voor de meeste bedrijven die een shift willen (of moeten) maken, is het nuttiger om klein te beginnen, met één enkele shift waarvan iedereen kan leren, en zo te ontdekken wat werkt, wat niet werkt en uiteindelijk wat klanten nodig hebben en willen.We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een shift maken met je businessmodel is lastig. Er is lef en doorzettingsvermogen voor nodig. Bij innovatie en shifts gaat het erom dat je nieuwe klantbehoeften ziet en ontdekt en dat je experimenteert om uit te vinden wat werkt en nog vaker wat niet werkt. Boven alles gaat het bij shifts om de klanten. Wat heb je aan een businessmodel als je geen klanten hebt of ze niet kunt vasthouden?

    Business Model Shift

    Een businessmodelshift kun je definiëren als een bewuste en systematische stap richting meer relevantie en waarde voor klanten, met de groei van je organisatie als gevolg. Een gewaagde shift kan zelfs resulteren in compleet nieuwe business-modellen. Vaker echter beginnen shifts als kleine stapjes binnen een bestaand businessmodel die langzaam uitgroeien tot compleet nieuwe manieren om waarde en relevantie te creëren.

    Business Model Shifts
    Meer informatie en bestellen op onze Businezz-shop

    Zes wegen naar nieuwe waarde voor klanten

    In dit boek bespreken we zes verschillende shifts die stuk voor stuk een structurele tekortkoming in het huidige economische systeem tackelen. Dit zijn weliswaar individuele shifts die specifieke patronen volgen, maar het is belangrijk om te vermelden dat ze, net zoals de individuele bouwstenen van businessmodellen, steeds (anders) kunnen worden gecombineerd om nieuwe businessmodellen en klantwaarde te creëren die specifiek is voor de organisatie in kwestie, haar missie, visie, cultuur en resources. Het gaat om de volgende zes shifts:

    1. De serviceshift

    De shift van een productgericht businessmodel naar een servicegericht businessmodel dat de klant helpt bij het klaren van zijn klus.

    2. De stakeholdershift

    De focus verschuiven van de aandeelhouder naar het creëren van blijvende waarde voor alle stakeholders binnen het grotere ecosysteem en de context van het businessmodel.

    3. De digitale shift

    De stap van versnipperde online en offline bedrijfsvoering naar een ‘always on’-businessmodel dat is verbonden met de klanten en hun behoeften.

    4. De platformshift

    Van een afbrokkelend ecosysteem van ondernemingen en ongelijke waarde-uitwisseling naar een directe verbinding tussen mensen en bedrijven waardoor een evenwichtige waarde-uitwisseling ontstaat.

     5. De exponentiële shift

    Hooguit tientallen procenten groei van de onderneming en inkomstenstromen verruilen voor een exponentiële mindset en tien keer meer groei en impact.

    6. De circulaire shift

    De shift van ‘take-make-waste’ naar herstellende, regeneratieve en circulaire businessmodellen en waardecreatie.

    Bron: Business Model Shifts

    Door: Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, Justin Lokitz

    Laatste update: 05 nov 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Business Model Monday Businessinnovatie Businessmodellen Innovatie Patrick van der Pijl Roland Wijnen

    Verder lezen

    23 jun 2022Businessmodellen
    Valideren voorkomt narcisme
    15 jun 2022Businessmodellen
    Een hipster, een hacker en een hustler
    8 nov 2021Businessmodellen
    Business Hack van de Week: terugblik
    2 nov 2021Businessmodellen
    Business Hack van de week: Organigram omdraaien
    28 okt 2021Businessmodellen
    Kun je alles omzetten in een service? Business model shifts
    19 okt 2021Businessmodellen
    Business Hack van de Week: Wandelen

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Boeken businessmodellen

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing