• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel25 jan 2021

Business Model Monday: Op jacht naar onoverwinnelijkheid

Businessmodellen, Strategie

Geen enkel bedrijf is onoverwinnelijk. Wie nog het dichtst in de buurt komen, zijn de bedrijven die zichzelf steeds opnieuw uitvinden als ze met disruptie geconfronteerd worden. Deze bedrijven managen een portfolio van bestaande businessmodellen die ze exploiteren en continu verbeteren. Tegelijkertijd managen ze een portfolio van nieuwe businessmodellen die ze exploreren – onderzoeken en verkennen – om systematisch nieuwe groeimotoren te produceren.

Portfoliomap

Een strategische managementtool om de businessmodellen die je verbetert en laat groeien en de toekomstige businessmodellen die je zoekt en test, tegelijkertijd te visualiseren, analyseren en managen.

Portfoliodichomotie

Wij geloven dat geweldige businessmodelportfolio’s in feite bestaan uit twee verschillende portfolio’s, met een totaal verschillende logica: de exploitatieportfolio en de exploratieportfolio. De eerste omvat bestaande businesses, waardeproposities, producten en diensten die je managet en laat groeien. De laatste omvat al je innovatieprojecten, nieuwe businessmodellen, nieuwe waardeproposities, nieuwe producten en diensten die je aan het testen bent.

Portfoliomanagement

Het ontwerpen en onderhouden van een sterk businessmodelportfolio vereist drie hoofdactiviteiten: visualiseren, analyseren en managen.

Visualiseren

Het vertrekpunt voor elke goede discussie, meeting of workshop over jouw businessmodelportfolio is een gedeelde taal om ‘m te visualiseren. Je hebt een gedeeld begrip nodig van welke businessmodellen je hebt en welke je aan het exploreren bent.

Het onoverwinnelijke bedrijf
Meer info en bestellen in onze Business-shop

Analyseren

Een gedeeld begrip van je businessmodelportfolio maakt dat je kunt identificeren of je risico op disruptie loopt en of je daar genoeg tegen doet. Dit omvat het analyseren welke van je businessmodellen het meest winstgevend zijn, welke het meeste risico lopen en welke je aan het exploreren bent om groei in de toekomst te waarborgen.

Managen

Goed portfoliomanagement omvat het ondernemen van acties om een evenwichtige portfolio te ontwerpen en te onderhouden die je beschermt tegen disruptie. Hieronder valt het continu laten groeien en verbeteren van bestaande businessmodellen, door verouderde businessmodellen te verschuiven naar nieuwe businessmodellen en de gevestigde te beschermen. Het omvat ook het exploreren van volledig nieuwe businessmodellen waarvan er vele zullen mislukken, maar sommige enorme rendementen zullen opleveren en je toekomst veiligstellen.

Bron: Het onoverwinnelijke bedrijf

Door: Alex Osterwalder, Yves Pigneur

Laatste update: 26 jan 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Alex Osterwalder Business Model Monday Businessinnovatie Businessmodellen Innovatie portfoliomanagement Strategie Yves Pigneur

Verder lezen

2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
22 feb 2021Businessmodellen
Business Model Monday: kijk het webinar Het onoverwinnelijke bedrijf terug
22 feb 2021Strategie
Een prompt, wat is dat?
17 feb 2021Businessmodellen
Trends in Bussinesmodellen
15 feb 2021Businessmodellen
Business Model Monday: recensie Business Model Shifts
11 feb 2021Strategie
Instrumenten voor waardecreatie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken businessmodellen

    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing